„Najgore je kad ljudi ćute, kad se ne objasne, pa svaka sumnja ima pravo na život. I moja i tvoja.“ (M. Selimović)
Kada bi pitali pedeset svojih prijatelja ili kolega jesu li dobri komunikatori, vjerojatno bi ih pedeset odgovorilo potvrdno.
U stvarnosti, svi mi imamo prostora za unaprjeđenje naših komunikacijskih vještina, koliko god bili sigurni da to možda nije tako.
U suvremenom poslovanju komuniciramo osobno, putem telefona, e-pošte, pisane korespondencije i verbalne komunikacije.
Iz tog razloga, da bismo bili dobri i učinkoviti komunikatori, trebamo poznavati naša ograničenja i mudro birati onaj medij kojim ćemo najbolje poslati poruku koju želimo.
I govornik i slušatelj dijele odgovornost da jasna poruka postane zaista i jasna odnosno trebaju prepoznati kako poslati svoju poruku, a da ju sugovornik može razumijeti.
Izbor riječi, govor tijela, ton glasa.... mogu napraviti znatnu razliku između uspjeha i neuspjeha u međuljudskim interakcijama.
Neki od nas su odlični govornici ali ne moraju biti i odlični pisci, pa im pisana korespondencija može stvoriti problem pogrešnog tumačenja.
S druge strane, neki od nas odlično koriste komunikaciju u pisanom obliku, dok imaju problema s verbaliziranjem.
KAKO KOMUNIKACIJU UČINITI USPJEŠNOM?
Evo nekoliko praktičnih načina:
Da biste čuli, prvo trebate slušati
Budite dovoljno otvoreni da čujete povratnu informaciju s druge strane, kako bi o njoj mogli razmisliti i biti u mogućnosti ponuditi rješenje koje objedinjuje obostrane interese.
Komunikacija je nekada teška upravo jer je važna
Budite svjesni da komunikacija ne uklanja razlike među sugovornicima, ali im dozvoljava da budu različiti.
Cilj komunikacije je raditi na pronalaženju obostrano prihvatljivog rješenja i istovremeno vjerovati da se promjene mogu dogoditi.
Ne namećite svoja rješenja
Nikada ne započinjite razgovor nametanjem svojih rješenja. Slušajte dok sugovornik govori, nemojte razmišljati o tome kako odgovoriti i ne prekidajte dok osoba nije završila.
Dobro mjesto za razgovor i izbor trenutka
Ako vjerujete da s nekom osobom imate lošu komunikaciju, osigurajte dovoljno vremena za razgovor te pronađite mirno mjesto.
Bez pretpostavki
Ukoliko imate prethodno loša iskustva sa sugovornikom, pomozite sebi tako da se pokušate osloboditi pretpostavki da će se isto ponoviti. Na taj način možete izbjeći početne tenzije koje dodatno mogu utjecati na kriva tumačenja izgovorenog, vodeći u nepotrebne nesporazume. Znajte da možete utjecati na jačanje odnosa sa svojim pozitivnim stavom.
Nekad imate samo jednu prilku, pa budite jasni
Iskoristite priliku da predstavite sebe ili svoju ideju, jer možda nećete imati drugu.
Budite sigurni u točnost svojih podataka, kako vaše informacije ne bi bile pogrešno shvaćene.
Slobodno postavite pitanje
Ako niste sigurni, jednostavno pitajte. Na taj način ćete izbjeći i svoja i tuđa kriva tumačenja, dok istovremeno pokazujete drugoj strani da ju slušate.
Obratite pozornost na neverbalne poruke
Teško je ostvariti otvorenu komunikaciju ukoliko izgovorene riječi nisu u skladu sa neverbalnim signalima koje netko šalje (prekrižene ruke, izbjegavanje gledanja u oči, stisnute šake..).
Neovisno o slučaju, održite otvoren stav dajući osobi do znanja da vam je stalo do tog što govori.
Dodatno pojašnjavanje
Odlika dobre komunikacije je izostanak pretpostavke da sugovornik dijeli identično mišljenje ili raspolaže sa istim informacijama te da iz tog razloga nije potrebno dodatno pojašnjavanje.
Na taj način se izbjegava brzopleto donošenje zaključaka i odluka na temelju trenutnih činjenica, propuštajući sagledati problem ili temu razgovora iz više različitih perspektiva.
No, što je zapravo važno?
Važno je biti svjestan da je komunikacija ključ svakog odnosa.
A sve ostalo je na nama, odnosno našoj želji i spremnosti za unaprjeđenjem svih dodatnih znanja i vještina koje smatramo bitnima za kvalitetu svog poslovnog i privatnog života.