FINANCIJSKI LABORATORIJ
Nedostaci u MSP se vrlo lako mogu pretvoriti u prednosti
Nedim Šuta Svijet financija 19 veljače, 2018

Poslovni procesi u MSP

Prema najkorištenijoj, osnovnoj definiciji, poslovni proces je niz logički povezanih aktivnosti koje koriste resurse kompanije, a čiji je krajnji cilj zadovoljenje potreba kupaca za proizvodima ili uslugama odgovarajuće kvalitete i cijene, u adekvatnom vremenskom roku, uz istovremeno ostvarivanje neke vrijednosti (Davenport, 1993.). 

Kompanija, kao i privatni dio naših života, u svakodnevnim aktivnostima ima mnogo internih i ekternih procesa, ali i adaptacije započetih procesa.

Karakteristike procesa

Iako zvuči semantički, dosta aktivnosti nije proces, predstavlja poslovanje, i obratno. Pored semantike, dodatni problem nerazumijevanja jeste i činjenica da je riječ o relativno mladom segmentu u (projektnom) menadžmentu. Engleska inačica, iz koje je u konačnici sve i proizašlo jeste BPM (za one koji imaju interes da se dodatno informiraju).

Osnovne značajke koje moraju postojati da bi nešto imalo kvalifikaciju procesa jeste da mora imati svoju svrhu, vlasnika, vrijeme trajanja, te na kraju inpute i outpute na osnovu kojih se mjeri postignuti rezultat.

Problemi u MSP

Osnovni problem formalizacije procesa u ovom segmentu poslovanja jest činjenica da je riječ o natprosječno introvertnim sustavima, gdje je poluga moći u rukama jedne osobe. Ukoliko ta osoba nije sklona formalizaciji ili inovaciji, bilo kakav marketing ili argumentacija je prosto nemoguća. Od svega navedenog u prethodnom dijelu, kao potrebnih karakteristika, jedino je poznat vlasnik, a procesi nemaju ostale elemente. 

Na sreću, postoje i kompanije koje su shvatile bitnost profesionalnijeg pristupa, te su se odvažile za procesne promjene. Tako sam imao situaciju da smo u jednoj kompaniji kao dio promjena procesa nabavke došli do kalkulacije propuštenog godišnjeg profita od oko 200.000 eura. Naravno, uloženo je u program, malo je promijenjen i mentalni sklop kompanije, politika kupaca i financijskih izvještaja. Trebalo nam je oko devet mjeseci da u potpunosti zaživi, ali je rezultat prisutan.
Na kraju, budući da je u većini slučajeva prisutan nedostatak interne snage i strukture (ne nužno financijske), jednostavno se ne želi ulaziti u suradnju sa „trećim stranama“, i stvari ostaju nepromijenjene, a znamo gdje to već vodi.
 
Prednosti u MSP

Skoro pa svi nedostaci se vrlo lako mogu pretvoriti u prednosti. U suštini, MSP predstavlja prostiju strukturu, samim tim i brže odlučivanje. Šanse da pronađete partnera i dobavljača za personalizirano unaprjeđenje procesa su veće jer je prosječno gledano manji broj aktivnosti. Preduvjet je da se počne promišljati u ovom dijelu, jer je neprihvatljiva situacija da se na svjetskom nivou razmišlja o štetnostima digitalizacije, AI-a, uvođenju poreza na robote, a da prosječno lokalno MSP nema bilo kakvih dizajniranih procesa, da je i dalje sve u glavama vlasnika, da ne govorim o CRM platformama i sl.

Zaključak

Kompanije će morati investirati i vrijeme i novac u procesno unaprjeđenje, te dodatno (u većini slučajeva) u suradnju sa eksternim „know-how“ iz prostog razloga što alternativa jednostavno ne postoji. Tržište, efikasnost, rentabilnost su igra koja se igra 24 sata, 7 dana u tjednu, tako da nam ovo konstantno mora biti na umu. Ukoliko je kompanija trenutno u uzlaznoj putanji, to je čak i razlog više, jer se osiguravaju dugoročnija stabilnost i opstojnost.

Želim Vam uspješan početak poslovnog tjedna!

Nedim Šuta

Nedim Šuta

Autor opis: 
20 godina radi u financijskom sektoru, na odgovornim dužnostima u bankama i osiguranju. U radu se susretao s kompanijama različitih profila, analizirajući njihov rad, financije, rast i kreditnu sposobnost. Vlasnik je kompanije FINLAB.
Slika autora: 
O Autoru
Nedim Šuta
Video
PREDRAG ČOVIĆ, PREMIJER ZHŽ
Vratite se ovdje
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo