BIZNIS
Konkurencija – prijetnja ili prilika?
Manager.ba BiH 01 veljače, 2018

Svaki poduzetnik, direktor, manager ili vlasnik poslovnog poduhvata će se složiti da je osnovni cilj i misija biznisa – pobijediti konkurenciju!

Međutim, statistike i observacije kažu da samo 50% svih novih poslova preživi prvih pet godina rada, dok kasnije, samo trećina dođe do jubilarnih 10 godina u poslu. Postoji veliki broj razloga za neuspjeh, a među najvećima je nedostatak jedinstvenosti i različitosti u odnosu na konkurente iz iste grane poslovanja.

Konkurencija se može predstaviti i definisati kao rivalstvo između alternativnih firmi koje se obraćaju istoj grupi kupaca, svaka pokušavajući na svoj način povećati prodaju, tržišno učešće i dobit. 

U današnjem globaliziranom svijetu, i na apsolutno nepredvidivom tržištu, nije dovoljno poznavati samo svoje i potencijalne kupce, nego i konkuretne i potencijalne konkuretne. Budući da rezultati preduzeća zavise i od zadovoljavanja potrošača i od sposobnosti stvaranja veće vrijednosti od svoje konkurencije, strategije koje kompanija kreira moraju da razmatraju i strategije konkurenata baš kao i potrebe ciljnih kupaca. Danas se nalazimo u periodu i vremenu oštre konkurencije, kako domaće tako i strane. Posljedica toga je da preduzeća moraju početi da poklanjaju isto toliko pažnje svojim konkurentima koliko i svojim ciljnim kupcima. 

Shodno tome, prvi korak mora biti opsežna analiza konkurenata, a drugi generiranje sveobuhvatne konkurentske strategije koja pozicionira firmu u odnosu na njene konkurente i pruža joj najveću moguću konkurentsku prednost u trenutnoj tržišnoj situaciji. Oba koraka su mandatorna, obavezna i u apsolutnoj zavisnosti jedan od drugog.

Budući da, zbog pritiska konkurencije, kompanija mora stalno vršiti analize i revizije analiza i strateških planova, ona će stalno imati jasne podatke o trenutnom pozicioniranju i konkretnoj poziciji na tržištu. To nam govori, vrlo jasno, da nas kao kompaniju konkurencija tjera da budemo jači, bolji, precizniji, efektivniji i efikasniji u svakom segmentu djelovanja, rada i poslovanja.

Usljed nepostojanja konkurencije i konkurenata, preduzeća vrlo često počinju iskorištavati svoju poziciju na tržištu, što se vrlo brzo odrazi na kvalitet proizvoda – usluga, ali i opći pristup radu i odnosu sa kupcima. Mnoge države, državne zajednice i organizacije striktno zabranjuju monopolističke pozicije (da iskorištavaju tržišno stanje koje podrazumjeva rad i djelovanja u uslovima postojanja male ili nikakve konkurentnosti) tako i EU, koja ima jasne propise u takvim slučajevima, ali i konkretne politike kojima regulira ovakve situacije na tržištu.

Politika konkurencije u okviru EU se konkretno bavi analizom sljedećih oblika narušavanja tržišne konkurencije: 

1. Sporazumi između poduzetnika koji se sklapaju sa svjesnim ciljem narušavanja slobodne konkurencije
2. Zloupotreba dominantnog položaja poduzetnika na tržištu
3. Koncentracije poduzetnika (najčešće kompanija ili pružalaca usluga)

Kroz stalno takmičenje sa konkurentima na tržištu, kompanija se zaista razvija, prati nove trendove, nastoji pridobiti kupce i potencijalne kupce kroz pružanje dodatnih vrijednosti ili podrške, što možda i ne bi uradila (ne bi morala) ukoliko ne bi postojala prijetnja da će kupci (potencijalni kupci) početi kupovati ili koristiti proizvode drugih kompanija.

Na kraju, u uslovima konkrencije i konkurentnosti postoji samo jedan pobjednik – kupac, koji ima privilegiju i položaj u kome može birati proizvod/uslugu, i shodno tome očekivati bolju podršku, niže cijene i kvalitetniju uslugu usljed nadmetanja, borbe za tržište i cilja preduzeća da stvaraju jače i lojalnije baze korisnika jer je svima jasno da je mnogo skuplje pridobiti novog kupca nego zadržati postojećeg.

Haris Babić, diplomirani ekonomist

Povezani članci

1

2

Video
PREDRAG ČOVIĆ, PREMIJER ZHŽ
Vratite se ovdje
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo