MENADŽERI PAMTITE
Biti fin je zamka
Manager BiH 10 prosinca, 2024

Nekada sam se trudila biti fina, ali sam to prevazišla — i želim da drugi također to prevaziđu. Jer u poslu, "biti fin" je zamka. 

 

To mi je prvi put postalo jasno rano u mojoj karijeri, prije nego što sam postala glavna odgovorna osoba za ljudske resurse. Radila sam na spajanju tvrtki i mlađa članica tima bila je željna preuzeti ključnu ulogu. Duboko u sebi, znala sam kako nije spremna. Ali sam željela biti fin vođa. Ignorirala sam svoj instinkt i upustila se u ono što autorka Kim Scott naziva "štetnom empatijom." U želji toj kolegici pružiti ono što želi, izložila sam je riziku od neuspjeha tijekom teških pregovora. Kakav je bio rezultat? Napadi anksioznosti za nju i ogromna glavobolja za cijeli tim.

Nisam jedina koja želi biti omiljena na poslu. I vjerujem kako je to posebno izazovno za mnoge žene. Žene se često podučavaju smješkati se i biti osobe koje zadovoljavaju druge. Nije slučajno što u komunikaciji koristimo više smajlića. Ne treba zaboraviti kako istraživanje pokazuje kako stereotipi o ženama srednjih godina kao "manje finim" ih mogu ograničiti u njihovim karijerama.

Tijekom svoje karijere u ljudskim resursima, primijetila sam kako je dobrota postala dominantna u mnogim aspektima naših radnih života — i to je greška.

Evo zašto i što možete učiniti umjesto toga:


Problem s finoćom

Sukobi su neizbježni za bilo koji produktivan tim. Ipak, naša želja biti omiljeni — ne uzrujavati i stvarati "umjetničku harmoniju" — stalna je. Reći nekome "ne" ili "moramo biti bolji" ne donosi mnogo osmijeha. Stoga to izbjegavamo i fokusiramo se biti voljeni. Međutim, birajući finoću umjesto autentičnog angažmana, gubimo priliku inspirirati poboljšanje. "Finoća" ima učinak hladnog rasta.

Pristranost prema finoći se odnosi na vas, a ne na osobu prema kojoj ste "fini". Radi se o želji biti voljeni na račun iskrenosti. Postoji sebičnost u prioritetiziranju "finoće" koja nije daleko od sebičnosti nasilnika na poslu. Fini kolega i zli kolega oba naglašavaju svoje vlastite interese. I oba stava imaju isti učinak: sprječavaju rasta tima. Fini ljudi (poput zlih ljudi) zapravo ne brinu o ishodima grupe.


Dakle, koja je alternativa? Ljubaznost.

Znam — biti ljubazan zvuči isto kao biti fin, ali je razlika ključna. Biti fin znači osjećati se kao "dobar momak". Finoća se odnosi na to kako se vi osjećate, dok je ljubaznost usmjerena na druge. Drugim riječima, finoća je kada ljudima govorite ono što žele čuti, a ljubaznost je kada im govorite ono što im je potrebno čuti.


Put k ljubaznosti

Kad upadnem u "zamku finoće", izvučem se iz nje priznajući kako sam se previše fokusirala na sebe. Nasuprot tome, ako mi je motivacija pomoći drugima ili pomoći većoj kompaniji, onda znam kako sam na pravom putu — k ljubaznosti.

Kada znam kako je moj cilj ukorijenjen u ljubaznosti, imam nekoliko ključnih taktika koje mi pomažu postići ga. Ove taktike su posebno korisne za menadžere prvih linija i one u izvršnim liderskim timovima, ali izgradnja kulture ljubaznosti je posao za sve.


Prvo, razvijte povjerenje!

Najljubaznija povratna informacija na svijetu bit će neefikasna ako nitko ne vjeruje u vaše namjere. Istraživanja pokazuju kako na radnim mjestima gdje ljudi vjeruju jedni drugima postoji viša razina produktivnosti. I zašto je to tako? Jer kada vam vjerujem, mogu vas čuti. Prestajem misliti kako smo suparnici i počinjem vjerovati kako smo u istom timu. Kao rezultat, mogu poduzeti akciju i poboljšati se.


Prihvatite radikalnu odgovornost 

Ukazivanje na propuštene rokove ili ispitivanje ljutog klijenta je na kraju ljubazna akcija jer čini tim boljim. Biti samoodgovoran – pitati koje ste prepreke i vi stvorili – dokazat će kako vaši motivi nisu kazneni. Nasuprot tome, fini vođa koji dopušta da sve prolazi samo povećava vjerojatnost kako će tim stagnirati.


Govorite s – ne o 

Tajne kritike su češće nego što volimo priznati. Ali, kada je odgovornost postala normalna u uredu, fer je očekivati izravnije oblike povratne informacije. Ako imate problem s nečijim učinkom (ili njihovim stavom), možda ćete biti skloni razgovoru s njihovim nadređenim, ali ljubaznost nalaže prvo reći to toj osobi i dati joj priliku odgovoriti. Znam kako može biti stresno. Ljubaznost često zahtijeva više hrabrosti nego finoća.


Spremite se za razmjenu mišljenja

U svojoj ulozi kao voditelj ljudskih resursa u Pantheonu, odvajam vrijeme za trenutke kada razrađujemo različite perspektive. Kažem timu: "Vrijeme je za razmjenu mišljenja." To je iznenađujući oblik ljubaznosti jer, dajući sukobu "službenu arenu", ljudi se osjećaju slobodni napustiti svoje defanzivne stavove i pasivno-agresivne tonove. Znaju kako je sigurno raspraviti se. Prekretnice i kreativne nove ideje često se pojavljuju tokom razmjene mišljenja.


Učinak ljubaznosti

Promjena kulture od finoće k ljubaznosti stvara prostor za iskrenost, odgovornost i sukob bez straha. Krajnji rezultat je produktivnost i izvrsnost, kada se briga o "biti fin" konačno ukloni.

Zadovoljstvo zaposlenika raste i zbog toga što kolege postaju iskreniji i prestaju dijeliti prazne fraze. To nam pokazuje kako je nekome zaista stalo do našeg rada i kako drugi ovise o našim naporima. Ljubazno radno okruženje stvara atmosferu povjerenja i podsjeća nas kako su naši doprinosi ključni za uspjeh cijelog tima.

Sve te prednosti ljubaznosti nisu bez razloga. Treba puno truda kako bi se prešlo s "biti fin" na nešto više. Ja mogu pružiti kontinuirano mentorstvo i povratne informacije samo nekolicini ljudi. Stoga, konačni pozitivan utjecaj ljubaznosti mora inspirirati druge raditi isto – dijeliti teret. Na nama svima je to prenijeti dalje i zajedno stvarati kulturu ljubaznosti.

 

Izvor: Being Nice Is a Trap — Foster This Attitude If You Really Care About Your Employees And Company, Enterpeneur
Prijevod: Ada Pilav, Pit.ba
Prilagodba: Manager.ba

 

Najnovije vijesti
Video
MURIS OBARČANIN
Govorili su mi da nisam normalan
IZUDIN AHMETLIĆ, HIFA OIL
Kunem se, nisu bitne pare, ja moram raditi
VJEKOSLAV VUKOVIĆ, VTKBIH
Nepotrebno se pravi panika i pritisak zbog velikog pada izvoza