Za mnoge poduzetnike linearan rast oslikava uspješno poslovanje. Ali, poduzetnicima čiji je cilj poslovanje podići na višu razinu prije ili kasnije će biti potrebno skaliranje i eksponencijalni rast.
Poznavanje razlike između rasta i skaliranja je ključni faktor za razumijevanje realno ostvarivih ciljeva poslovanja tvrtke u budućnosti. Također, ukoliko planirate proširenje poslovanja, od velike je važnosti razumjeti ključne razlike kako biste mogli inicirati promjene i osposobiti tim za pravilnu reakciju na njih.
Što je rast kompanije?
Rast se odnosi na povećanje prihoda kao rezultat poslovanja i dobrih poslovnih odluka. Može se odnositi na druge aspekte koji rastu, poput broja uposlenih, otvaranja novih predstavništava i povećanje broja klijenata. Ovi faktori skoro uvijek su povezani sa rastom prihoda.
Najveći izazov je, međutim, što je potrebno puno resursa kako bi se održao kontinuirani rast.
Kompanije koje nude profesionalne usluge, poput marketinških agencija ili IT tvrtki, uvijek će se morati nositi s ovim izazovom. Veći broj klijenata dovodi do zapošljavanja više ljudi, te iako nova klijentela povećava prihod, istovremeno i neizbježno povećava troškove.
Na primer, kompanija može ostvariti značajan prihod, ali kako bi to ostvarila mora angažirati novog uposlenika. Dobici i gubici kompanije su izjednačeni, pa iako kompanija raste – broj uposlenih i prihodi su se povećali – ona suštinski nije dobila veliku vrijednost.
Ako nemate način povećati količinu novca koju zarađujete bez utjecaja na troškove, šanse kako ćete postati podložni stagnaciji rastu.
Što je skaliranje?
Kompanijama je cilj fokusirati se na povećanje i rast, a da pritom ne biti opterećene dodatnim troškovima.
Sjajan primjer kompanije koja je uspješno shvatila princip skaliranja je Google, koji posljednjih godina uvećava bazu korisnika (fokusirajući se na klijente koji plaćaju njihove usluge ili korisnike koje Google može iskoristiti kao prostor za plasiranje promotivnog sadržaja), a ne uvećava troškove srazmjerno.
Ključna razlika između rasta i skaliranja je što se skaliranje postiže povećanjem prihoda bez stvaranja značajnih troškova. Kada se kompanije skaliraju, one uvećavaju prihod brže nego što troškovi rastu. Primjerice, marketinška agencija u procesu skaliranja može ostvariti značajnu dobit nasuprot troškovima koje je uložila u alate za automatizaciju. Dobit kompanije nadmašila je njene gubitke, omogućujući joj ne samo rast već́ i skaliranje.
Izazov svakog vlasnika poduzeća postizanje je održive stope rasta u prvih nekoliko godina. Izazov za mnoge kompanije je što u jednom trenutku stopa rasta počinje usporavati, dostižući točku u kojoj će povećanje prihoda povećati troškove. Ako poduzeće povećava i troškove i prihode istom brzinom, kompanija ima ograničen potencijal rasta.
Najjasniji primer poslovanja ograničenog modelom rasta je sfera uslužnih djelatnosti. Kada ova vrsta kompanije stekne klijente, obično je potrebno zaposliti više ljudi i resursa kako bi ih servisirala. Iako kompaniji raste prihod, troškovi rastu istom stopom brzine. Iako posao tehnički raste, on se ne mijenja.
Skaliranje poslovanja
Kada poduzeće može povećati prihode s minimalnim povećanjem troškova za proizvodnju, to je uspjeh za kompaniju. Ideja o skaliranju prvotno je povezana s proizvođačima koji su pronašli načine standardizirati i optimizirati svoje procese kako bi poslovali ekonomičnije. Radeći to, uspjeli su raspodijeliti svoje fiksne troškove na više jedinica proizvodnje.
Koncept skaliranja uglavnom je povezan sa IT kompanijama. Google je jedan od najboljih primjera kompanije koja se uspješno skalirala povećanjem kupaca i prihoda istovremeno minimizirajući troškove.
Je li vaše poslovanje skalabilno?
Nisu sve vrste poduzeća skalabilne.
Ako svaka naredna prodaja zahtjeva onoliko resursa koliko i prethodna prodaja, vaš poslovni model vjerojatno nije skalabilan.
Mnoga poduzeća mogu identificirati skalabilne aspekte svog poslovanja koji se mogu standardizirati u cilju smanjenja troškova. Skalabilna poduzeća mogu pronaći načine za automatizaciju procesa, bilo da se radi o isporuci proizvoda ili usluge, i na taj način smanjiti troškove po kupcu.
Izvor: deskandmore.rs
Prilagodba: Manager.ba