DIGITALNI MARKETING
Što prodavati Srbima, Hrvatima, Bošnjacima i ostalima
Gordan Zovko Digitalni marketing 25 kolovoza, 2017

Digitalno oglašavanje postaje sve popularnije upravo iz razloga što možemo segmentirati publiku po raznim osnovama. I to jako precizno. Svrha oglašavanja to i jeste. Pronaći one kojima je naša usluga od koristi. Samo na taj način nitko ne gubi ni energiju ni vrijeme. Niti mi niti kupci.

Podjela i segmentacija stanovništva prema naciji u BiH jeste važna ali ne toliko koliko se pričalo o tome. I ne toliko za ljude iz prodaje i marketinga. Postoje i druge segmentacije koje vam mogu pomoći u poslovanju a čiji se podaci nalaze na zadnjem popisu stanovništva.

Segmentiranje tržišta prema naciji bitno je samo za političke stranke, što je savim ok.

Koliko je segmentacija tržišta po nacionalnosti bitna ljudima koji se bave uslugama i trgovinom?

Brendiranjem i promocijom bavim se skoro 20 godina. U mom bogatom iskustvu radio sam sve i svašta. Većina mog posla je bila osmisliti NEŠTO kreativno za prodaju ili promociju nečega. Dakle, to je mogao biti plakat, bilboard, letak, ambalaža, reklamna kanpanja…

Svaki uradak bio je dizajniran prema ciljnoj skupini jer grafički dizajn i jeste komuniciranje sa određenom publikom. Bilo je zahtjeva da ciljna publika ima npr. određeni broj godina, ili da ima neke posebne navike, ili da su ciljna publika samo žene. Bilo je svega.

Ali nikad nisam imao zahtjev da je ciljna skupina s kojom se treba komunicirati određena nacionalnošću. Upravo suprotno, prodavači su težili univerzalnosti komuniciranja i razumijevanja proizvoda svim nacijama u BiH. Iz moga iskustva, segmentacija tržišta po nacinalnoj osnovi bila je potpuno neupotrebljiva.

Dugo sam razmišljao pišući ovaj tekst, što je to što bih mogao prodavati samo jednoj naciji u BiH. Ako izostavimo određene navike i potrebe nastale iz vjeroispovijesti, moram priznati da je takvih proizvoda i usluga jako malo.

Želim vas samo uputiti da razmišljate u drugom smjeru i koristitite podatke zlata vrijedne. Pored segmentacije po nacionalnoj osnovi u ovom popisu postoje i drugi demografski podaci iz kojih možete iščitati mnogo podataka te tako odrediti potencijal tržišta i vaš udio u njemu.

Kako iskoristiti demografske podatke?

Primjer 1 (starost)

Znate li da u Kantonu Sarajevo imate 25.484 stanovnika od 20 do 24 godine. Izvrstan podatak za škole za obuku vožnje. Većina populacije u ovoj dobi polaže vozački ispit. Kada na kraju godine ovo usporedite za izdatim i položenim vozačkim ispitima, vidjeće te koliki je vaš udio u tome i da li se isplati ulagati u posao dalje.

Ili, vlasnici staračkih domova mogu vidjeti iz popisa da stanovnika od 69 do 85 + godina ima 501.996. Također oni koji žele ući u taj posao mogu vidjeti potencijal tržišta.

Primjer 2 (spol)

Jako je mnogo proizvoda i usluga koje prodajete na osnovu spola. Tako npr. proizvođači aparata za brijanje na osnovu spola mogu vidjeti koliko muškaraca 16+ ima u BiH i koji imaju potrebe za njihovim proizvodima. Dakle, mogu s lakoćom vidjeti i raznim metodama izračunati potencijal i učešće u tržištu.

Primjer 3 (obrazovanje)

U BiH je 1.229.972 kompjuterskih nepismenih osoba (tako su se izjasnili). Evo prilike za edukaciju i organiziranje plaćenih kurseva.

Primjer 4 (stanovi i zgrade)

Veliki broj podataka o načinu stanovanja, površini, broju zgrada… Nevjerojatno puno podataka. Npr. bavite se prodajom i ugrađivanjem centralnog grijanja. Pretpostavimo da je to najisplatnije ugraditi u privatne kuće. Podatak, koliko kuća ima naći ćete u popisu. Ili, proizvođač ste namještaja. Znate točno koliko imate jednosobnih stanova. Izračunajte kapacitet tržišta i ponudite rješenja rasklopivih kreveta za spavanje.

Primjer 5 (jezik)

Saznajte podatke o jeziku. Koliko se ljudi izjasnilo i kako. Izdavači mogu računati na potencijal tržišta, koje knjige i koliko prevoditi na određene jezike.

Popis stanovništva prema nacionalnosti je pa skoro nebitan u prodaji i promociji. Želim vas potaknuti kako bi koristili ove podatke. U poslovanju treba ostaviti jako malo mjesta intuiciji, a okrenuti se podacima. Postoje mnoge metode statističkih istraživanja i predviđanja trendova koje će vam koristiti u poslovanju. Mogućnosti je jako puno, iskoristite to.

Međutim, segmentiranje prema demografiji polako postaje nebitno. Danas se sve više tržište segmentira prema navikama i potrebama kupaca. Nove tehnologije omogućavaju individualni pristup svakom kupcu. O ovome u jednom od slijedećih tekstova.

Statističke podatke popisa možete vidjeti ovdje.

www.connect.ba

Gordan Zovko

Autor opis: 
Vlasnik je Agencije Connect koja se bavi grafičkim i web dizajnom te internet oglašavanjem. Vizualnim komunikacijama se počeo baviti prije dvadesetak godina. Svoje iskustvo pretočio je u knjigu "Kako poslovati na internetu".
Slika autora: 
O Autoru
Gordan Zovko
Najnovije vijesti
Video
"IMAM IDEJU" - MARIJA ĆEŠKIĆ
Coralov "Marshal plan" i branding Hercegovine mogu biti rješenje
IVICA JAKIĆ
Od fotografa glazbenih zvijezda do vizionara goriva budućnosti
JELENA ČAČULOVIĆ, WELTPLAST
Tvrtku tretiramo kao dijete u obitelji