PETAR ĆORLUKA, VIOLETA
Lastu za pet godina vidim kao jednog od lidera u Europi
Manager BiH 14 svibnja, 2024

Tvorac jedne od najprepoznatljivijih poslovnih priča Bosne i Hercegovine najavio je starteške ciljeve i budućnost svojih ulaganja. 
 

Petar Ćorluka je tvorac je vjerojatno jedne od najprepoznatljivijih i najboljih poslovnih priča u Bosni i Hercegovini posljednja tri destljeća piše Bloomberg Adria. Počeo je s trgovinom, od Violete je napravio regionalnog lidera industrije higijenskih proizvoda, širio se na hotelijerstvo, turizam, a u posljednje dvije godine privlači pozornost preuzimanjem i dizanjem čapljinske Laste i gradnjom tvornice kartonske ambalaže. 

U intervjuu za Bloomberg Adriju govorio je o stanju u svom portfelju, ali i ekonomiji općenito, strategiji širenja na tržište robe široke potrošnje, planovima za Violetu, Lastu, budućim akvizicijama...


Kako su se posljednje tri godine i krize uzrokovane pandemijom koronavirusa i rata u Ukrajini odrazile na Violetu i kompanije iz vašeg portfelja?

Kako u cijelom svijetu tako i u Violeti, slični su izazovi bili kroz posljednje tri godine. Ratovi, inflacije, porast cijena resursa… opći su izazovi kojima se i naša industrija trebala oduprijeti. Trogodišnji ili petogodišnji planovi, kakvi su nekada bili standardna praksa u poslovanju, tada su bili gotovo nemogući.

Brzina reakcije na ekstremne promjene na tržištu i mogućnost brzog i fleksibilnog donošenja pravih poslovnih odluka vrline su uspješnih kompanija. Violeta je tijekom prošlih godina pokazala kako se zna nositi s raznim tržišnim izazovima.


Razvijati se u kategorijama široke potrošnje 

Čime ste se vodili kada je riječ o ideji za izgradnju tvornice kartonske ambalaže? Na koje tržište je upućena?

Paralelno s izazovima koji su pratili tržište u posljednjih nekoliko godina te nakon otvorenja tvornice Lasta stvorila se ideja o izgradnji tvornice kartona. Time smo ojačali svoju konkurentnost jer trebamo kartonsku ambalažu za svoje proizvode. S druge strane trend smanjenja plastike, a rasta pakiranja u materijal koji se može reciklirati također je opravdao ovu našu ideju.

Naš prvenstveni cilj je dokazati se na domaćem tržištu. Prirodno je da se kartonska ambalaža nakon BiH ponudi zemljama u regiji, jer tvornica ima kapacitet obrade kartona do 60 tisuća tona, strojevi zadovoljavaju najviše svjetske standarde koji su smješteni u 30 hiljada kvadratnih metara zatvorenog proizvodnog prostora.


Lasta u Vašim rukama već izgleda kao jako uspješna priča. Gdje je bio osnovni motiv za njeno preuzimanje te gdje je vidite za pet godina?

Našoj kompaniji je strategija razvijati se u kategorijama robe široke potrošnje. Lasta je bila sinonim za konditorsku industriju i geografski nam je bila bliska te smo u tome vidjeli svoju priliku. Za pet godina je vidimo kao jednog od lidera u cijeloj Evropi. U tu svrhu smo prije dvije godine preuzeli poznati austrijski brend sa stogodišnjom tradicijom u proizvodnji medenjaka Schmid 1913, pod kojim ćemo na tržište srednje i zapadne Europe plasirati naše kekse i vafle.


Postoji li na bh. tržištu kompanija koja bi mogla biti nova "lasta" u Vašem portfelju?

U ovom trenutku ne razmišljamo o tome, ali ako bi se nešto ponudilo, razmotrili bismo svakako.


Smanjite porezna opterećenja

Kako proizvodni sektor može još jače biti predvodnik razvoja bh. ekonomije i što mu nedostaje od države - legislativa, subvencije ili nešto treće?

Porezna opterećenja u BiH su među najvećima u Europi i ako želimo našu ekonomiju učiniti konkurentnom, trebamo razmotriti mogućnosti poreznog rasterećenja gospodarstva kako bi se otvorile mogućnosti za očuvanje radnih mjesta i rast plaća.


Posljednjih godina iskoračili ste značajnije nego ranije u sektor nekretnina i turizma. Kako vidite te sektore te koja su Vaša očekivanja za naredne godine u tim oblastima?

Strategija naše kompanije posljednjih godina je diverzifikacija rizika, što je turizam učinilo idealnom granom za širenje, ali i očuvanje kapitala. Turizam nam danas čini manji udio u prihodu grupe. U sljedećim godinama imamo planirana ulaganja u taj sektor i samim tim očekujemo kako će nam ovaj segment poslovanja ojačati.


Violetu ste sa strane brenda uspjeli besprijekorno izgraditi i pozicionirati. Koje su tajne tog procesa kad gledate dva desetljeća iza nas?

Vrhunska tehnologija, najbolje sirovine + naši mladi ljudi gladni znanja u kombinaciji s ekspertima/konsultantima iz industrije. Znanje, odricanje i strast…


Koji su Vaši srednjoročni i dugoročni poslovni ciljevi?

Trenutno je fokus jačanje pozicije Laste u regiji i šire te širenje asortimana u neke nove kategorije koje Lasta dosad nije proizvodila. Uz to, sljedeće dvije godine je fokus na upošljavanje tvornice kartona.

Kada je riječ o ostalim Violeta kategorijama, zadržati ih konkurentnima i atraktivnima za potrošače kroz razvoj novih proizvoda te ulaganje u materijale i opremu.


Izvor: Bloomberg Adria
Prilagodba: Manager.ba

 

Povezani članci

1

2

Video
DARKO PEHAR I ANDRIJA ĆORIĆ
Vinskom cestom Hercegovine
BLAGO ČULJAK, GREEN CODE
O modernom biznisu i umjetnoj inteligenciji
MARIO MANDIĆ, AMADIS
Promijenila se svijest poslovnih ljudi o oglašavanju i korištenju online platformi