Riječ je o brendu koji svakim danom raste, koji se iz Mostara proširio na 16 gradova diljem BiH i koji postaje lider brze hrane u svakom smislu te riječi.
U jednostavnoj, ali upečatljivoj žuto-crnoj kombinaciji boja ogleda se cijela filozofija najvećeg bh. gastro brenda – Žeks. Žuta nosi toplinu, gostoljubivost, radost i optimizam, a crna ozbiljnost, disciplinu i snagu sustava. Ravnoteža koja najbolje opisuje ono što Žeks danas jest: najpopularniji doner u Bosni i Hercegovini. Duh ljudi okupljenih oko ideje svakodnevnog otvaranja novih poslovnica, rješavanja "novih zadaća" i stalnog potvrđivanja povjerenja koje Žeks uživa među kupcima.
Kada su ih novinari Poslovnih novina posjetili u novoj proizvodnoj hali u okolici Mostara, dočekala ih je neuobičajena scena za tvrtku brze hrane. Od brendiranih ulaznih vrata, stepenica i prolaza do ledenih komora, zatekli su jedinstven tim koji odiše gostoljubivošću i kolegijalnom energijom. Sve prožeto tipičnim mostarskim šarmom – spojem ozbiljnog rada i široke ruke domaćina.
Riječ je o brendu koji svakim danom raste, koji se iz Mostara proširio na 16 gradova diljem BiH i koji postaje lider brze hrane u svakom smislu te riječi.
Početak s idejom prepoznatljiva okusa
Priča brenda Žeks počinje 2014. u Mostaru. Tada je mladi poduzetnik Želimir Marić, zajedno s obitelji, pokrenuo mali ugostiteljski objekt s ambicijom stvoriti nešto uistinu ukusno i prepoznatljivo.
"Htjeli smo svaki zalogaj učiniti posebnim, kako bi ljudima ostao u sjećanju i uvijek se rado vraćali po još", prisjeća se popularni Žela. Od početka su inzistirali na tome da kvaliteta i dosljednost okusa budu na prvom mjestu – i to je, kaže, i danas glavni postulat.
Želimir Marić Žela u obilasku pogona | foto: Poslovne novine
Nakon prvih uspjeha u Mostaru, koji su stigli brzo, Žeks Doner počeo je privlačiti pozornost ljubitelja brze hrane i iz drugih krajeva. Glas o neobično sočnom doneru, pripremljenom po originalnoj recepturi, širio se Hercegovinom. Pravu ekspanziju doživio je na lokaciji uz magistralu Mostar–Sarajevo, a zatim se udomaćio i u brojnim drugim gradovima BiH. Kako su redovi rasli, rasla je i vizija: učiniti Žeks sinonimom za kvalitetan zalogaj dostupan diljem zemlje.
Filozofija poštenja, jednostavnosti i zajedništva
Ono što Žeks izdvaja od ostalih činjenica je kako se njegova filozofija temelji na obiteljskim vrijednostima. I svi su članovi tima – poput obitelji.
"Naša filozofija jednostavna je: poštenje, jednostavnost i zajedništvo", kaže Marić. Poštenje znači biti korektan prema kupcima i zaposlenicima, jednostavnost podrazumijeva držanje provjerenih recepata i izbjegavanje nepotrebnog kompliciranja, a zajedništvo se osjeti u svakom kutku tvrtke. "Svi dišemo kao jedan", dodaje s ponosom.
U obilasku proizvodnih hala i pekare unutar centrale, kojom s oko 45 radnika upravlja sestrinska tvrtka "VEMATO" d.o.o. Mostar, laako je se uvjeriti kakote vrijednosti uistinu žive u praksi. Članovi Žeks i Vemato tima međusobno se oslovljavaju po imenima i s iskrenim uvažavanjem. Uz mostarski šarm i dozu humora, posao teče u znaku prijateljskih zadirkivanja i smijeha – ali bez gubitka ozbiljnosti.
Mladi pekar, pokazujući nam svježe ispečen somun, kroz osmijeh dobacuje kolegi neka pazi na iduću turu tijesta. Skida rukavice i izlazi na cigaretu, što izaziva smijeh prisutnih, no posao se odmah nastavlja u drugima rukama. Žela uz smiješak, ali ozbiljnim tonom, podsjeća na velike narudžbe koje tog dana čekaju.
Atmosfera je opuštena, ali radna. Svaki član tima točno zna svoju ulogu – bilo da marinira meso, peče peciva ili pakira proizvode za distribuciju. Marić ne skriva koliko mu znače ljudi koji s njim grade brend:
"Ne vidim sebe kao nekog ‘velikog’ direktora – ja sam radnik iz naroda, dio ekipe, i uvijek zasučem rukave kad zatreba", govori.
Taj pristup osjećaju i zaposlenici – lakše je dati sve od sebe kad znate kako šef radi rame uz rame s vama. A Žela, čini se, zna svaki detalj proizvodnje.
Kako bi zadržali obećanu kvalitetu i prepoznatljiv okus, u Žeks Doneru odlučili su ključne procese držati pod svojom kontrolom. Za razliku od mnogih lanaca brze hrane, ovdje se osnovni sastojci proizvode interno: meso i peciva rade se u vlastitoj proizvodnji, što donosi dodatnu sigurnost i dosljednost.
Pri ulasku u odjel za preradu mesa osjeti se svježina – juneće i teleće meso marinira se po tajnoj recepturi i slaže na vertikalne ražnjeve spremne za pečenje. Odmah pokraj nalazi se mini-pekara u kojoj nastaje specifično Žeks pecivo: toplo, mekano, s hrskavom koricom – ispečeno taman toliko kako bi zadržalo nadjev, a ne nadvladalo okus mesa i povrća.
Propisi se strogo poštuju. Žeks Doner posjeduje HACCP i HALAL certifikate – potvrde o ispunjavanju najviših higijenskih i vjerskih standarda u proizvodnji hrane.
To znači strogu kontrolu svake faze, od nabave namirnica do posluživanja. Marić ističe kako su certifikati samo formalna potvrda onoga što u tvrtki žive svakodnevno: "Važno nam je da kupac zna što jede i kako je to sigurno i provjereno. Od prvog dana težimo najvišim standardima."
Zaposlenici kao najveća snaga
Žeks Doner trenutačno zapošljava oko 130 ljudi, što ga čini jednim od najvećih poslodavaca u ugostiteljstvu u zemlji. Posebno se ističe lojalnost i motiviranost zaposlenika. Mnogi su tu od početaka, a fluktuacija je minimalna.
Razgovaramo s Anerom, menadžerom logistike, koji je u tvrtki već deset godina. Kaže da je počeo na pripremi i prodaji donera, a s vremenom napredovao: "Ovdje se trud i lojalnost cijene. Primanja su iznad prosjeka za našu branšu, a radni uvjeti takvi da se čovjek osjeća sigurno i poštovano.“
Širenje brenda donosi prilike i zaposlenicima – mnogi postaju mentori novima u drugim poslovnicama, što jača osjećaj zajedništva i ponosa u timu.
Tvrtka njeguje prijateljsku, gotovo obiteljsku atmosferu, ali disciplina i odgovornost ne dolaze u pitanje. Čim se obuku pregače i rukavice, fokus se vraća na goste i kvalitetu obroka. Kao i s bojama – ravnoteža osmijeha i ozbiljnosti, prijateljstva i profesionalizma – drži Žeks Doner na okupu tijekom stalnog rasta.
Stalno širenje uz očuvanje duha zajedništva
Od jednog malog lokala u Mostaru, Žeks Doner izrastao je u lanac koji danas obuhvaća 16 gradova i širi se dalje. Trenutačno posluju u Mostaru, Stocu, Konjicu, Neumu, Sarajevu, Vitezu, Bugojnu, Ilidži, Vogošći, Cazinu, Tuzli, Gračanici, Jelahu, Matuzićima, Lukavici i Zvorniku, a imaju i dvije poslovnice u Hrvatskoj – u Rijeci i Karlovcu. Samo u protekloj godini otvoreno je nekoliko novih lokacija, a nove su već u pripremi.
Svako novo otvaranje pomno se planira kako bi standard usluge ostao na razini prepoznatljivoj za Žeks. Marić naglašava kako kvantiteta nikada nije važnija od kvalitete: "Radije ćemo otvoriti manje objekata, ali biti sigurni da svaki radi besprijekorno, nego se brzo širiti i izgubiti ono što nas čini uspješnima.“
Kamioni-hladnjače koje smo vidjeli kako napuštaju mostarsku halu putuju prema različitim dijelovima zemlje noseći svježe meso i peciva poslovnicama. Lanac djeluje poput vrijednog pčelinjaka – svatko zna svoj zadatak i doprinosi zajedničkom cilju.
Iako su već postali najveći gastro brend u BiH, očito je kako se ne namjeravaju zaustaviti. Naprotiv – energija među zaposlenicima i povjerenje kupaca pokazuju kako najzanimljiviji dio njihove priče tek počinje.
Poslovni portal Manager.ba medijski je pokrovitelj konferencije i sajma 100 EXPO
Poslovne novine | Manager.ba