Lideri iz različitih sektora okupili su se na ovogodišnjem eCommerce Networking Nights događaju, koji je organizirala eCommerce asocijacija u Bosni i Hercegovini u partnerstvu s Mozaik ESG Solutions, kako bi razgovarali o temi "Sinergija eCommercea i ESG-a kao pokretača održivog razvoja".
"Cilj nam je bio otvoriti dijalog o tome na koji način digitalna trgovina može ubrzati primjenu održivih praksi, otvoriti nova tržišta i doprinijeti dugoročnom razvoju bh. gospodarstva. Upravo zato smo fokus stavili na poveznicu između eCommercea i ESG-a, jer digitalna trgovina danas postaje ključan instrument za inkluziju i transformaciju tržišta", izjavila je Belma Agić, izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH.
Panel-diskusija otvorila je važna pitanja o ulozi digitalne trgovine u unaprjeđenju održivih praksi, o stvarnoj vrijednosti ESG-a za kompanije na domaćem tržištu te o načinima na koje eCommerce može doprinijeti dugoročnom razvoju i većoj konkurentnosti gospodarstva. Sudionici panela bili su Rasim Memagić, direktor Alma Ras, Vilma Tunjić Juzbašić, direktorica Mozaik ESG Solutions, Sanel Bosnić, potpredsjednik Uprave Stanić Trade, i Erol Ferović, Country Manager Ananas BiH, a diskusiju je moderirala Anela Karahasan iz Gospodarske komore FBiH.
Govoreći o ulozi eCommercea u ostvarivanju ESG ciljeva, Vilma Tunjić Juzbašić naglasila je kako digitalna trgovina može ubrzati primjenu ESG principa jer donosi transparentnost i učinkovitost, a posebno je značajna jer omogućava dostupnost robe čak i kupcima iz najudaljenijih krajeva. Kada se procesi prebace online, od prodaje do komunikacije s kupcima, smanjuje se ekološki otisak i jača konkurentnost kompanija. Kao primjer digitalnog ESG alata, predstavila je prvu digitalnu platformu za trgovinu sekundarnim sirovinama u BiH pod nazivom ReUseChain.ba. Platforma je razvijena u partnerstvu između Fondacije Mozaik i Sparkasse Bank BiH, čiji je zajednički cilj unaprijediti kružno gospodarstvo kroz bolje upravljanje otpadom i ponovnu uporabu resursa. Pružajući ESG podršku i nudeći ESG rješenja, Mozaik ESG Solutions pomaže kompanijama da se usklade s ekološkim, društvenim i upravljačkim standardima. Kako je istaknula, u BiH se reciklira tek 2,2 % ukupno generiranog otpada, dok čak 95 % otpada završava kao izgubljen resurs.
Nadovezujući se na pitanje praktične primjene održivih standarda u poslovanju, Rasim Memagić naveo je kako svaka ozbiljnija kompanija treba imati menadžera za ESG, jer se samo tako principi održivosti mogu sustavno integrirati u sve segmente poslovanja – od proizvodnje i logistike do odnosa s kupcima i zajednicom. Kao primjer istaknuo je praksu kompanije Alma Ras, koja u industriji poznatoj po velikom utjecaju na okoliš postavlja nove standarde. Uz podršku UNDP-a i Švedske, Alma Ras je među prvim domaćim kompanijama uvela principe zelene kemije zamjenom štetnih kemikalija sigurnijim alternativama. Paralelno su implementirane mjere energetske učinkovitosti u svim pogonima, a dodatno je investirano u dvije solarne elektrane koje proizvode energiju za vlastite potrebe. Aktivno se istražuju i razvijaju različiti modeli reciklaže s ciljem daljnjeg smanjenja utjecaja na okoliš. Ove aktivnosti rezultirale su smanjenjem ugljičnog otiska, dugoročnim uštedama i osvajanjem nagrade „Business Leader Award for Sustainable Development“ u kategoriji resursa i okoliša.
Memagić je posebno istaknuo i društvenu odgovornost kompanija prema potrošačima, naglašavajući kako održivost počinje i od pitanja potrošačkih navika – trebamo li zaista nekoliko kaputa ili možemo birati kvalitetniji i dugotrajniji proizvod. Upravo spajanje ekonomskog uspjeha s očuvanjem okoliša, dodao je, jedini je put ka održivom rastu u tekstilnoj industriji.
Dok je tekstilna industrija primjer sektora u kojem se održivost mora graditi kroz transformaciju proizvodnih procesa i promjenu potrošačkih navika, digitalna trgovina otvara potpuno novi prostor za primjenu ESG principa kroz tehnologiju i poslovne modele. Upravo na tom tragu, Erol Ferović istaknuo je kako su ESG principi duboko ugrađeni u strategiju platforme Ananas BiH. Posebno je naglasio važnost izgradnje ekosustava provjerenih trgovaca i davanja prednosti lokalnim proizvođačima i malim biznisima, jer njihov rast izravno doprinosi otvaranju radnih mjesta i razvoju zajednica. Jedna od ključnih misija Ananasa, kako je naveo, jest povezivanje domaćih trgovaca s kupcima diljem regije, čime i najmanji proizvođači dobivaju priliku predstaviti se širokom tržištu bez potrebe za velikim tehničkim ulaganjima. Ferović je dodao da kompanija daje prioritet proizvodima domaćih proizvođača koji već primjenjuju ESG standarde, a kroz unaprjeđenje ambalaže nastoji povećati udio recikliranih i ekoloških materijala te smanjiti višak pakiranja, što eCommerce čini odgovornijim i dugoročno održivijim.
Nakon primjera regionalne platforme, razgovor je usmjeren i na perspektivu distributera i trgovaca elektronikom, gdje održivost dobiva dodatnu dimenziju kroz logistiku, energiju i svakodnevne poslovne procese. Sanel Bosnić naglasio je kako je integracija ESG principa u Stanić Trade već dio svakodnevnog poslovanja, posebno kroz razvoj eCommerce kanala TechnoShop.ba, koji omogućava učinkovito upravljanje zalihama i smanjenje viškova, racionalnije planiranje logistike i optimizaciju pakiranja. Time se, kako je istaknuo, značajno smanjuju troškovi poslovanja i otpad, kao i opterećenje distribucije, dok digitalna prodaja otvara prostor za učinkovitija i ekološki prihvatljivija rješenja.
Bosnić je posebno izdvojio i ulaganja u edukaciju i podizanje svijesti, kako među stručnjacima, tako i među najmlađima. Kroz KGH centar Stanić Trade organizira edukacije koje partnerskim kompanijama i korisnicima približavaju energetski učinkovite tehnologije i mogućnosti korištenja kreditnih linija za projekte energetske održivosti. Paralelno, kroz suradnju s LG Electronics kompanija realizira likovne natječaje za osnovnoškolce – prvi na temu zaštite okoliša, a ovogodišnji pod nazivom „Život je lijep kada stvaramo zajedno“, posvećen univerzalnim vrijednostima prijateljstva, solidarnosti i timskog duha. „Održivost nije samo pitanje tehnologije i resursa, već i kulture i vrijednosti koje gradimo u zajednici“, poručio je Bosnić, naglašavajući kako upravo eCommerce kanali mogu biti prostor gdje se poslovni rast povezuje sa širim društvenim utjecajem.
Moderatorica panela Anela Karahasan naglasila je kako Privredna/Gospodarska komora FBiH snažno podržava inicijative koje povezuju digitalnu trgovinu i održivost, jer upravo takvi procesi doprinose modernizaciji tržišta i jačanju konkurentnosti domaćih kompanija. „Hvala eCommerce asocijaciji u Bosni i Hercegovini na pozivu, kao i svim mojim sjajnim panelistima – liderima pozitivnih promjena u BiH. Nadam se da će ovi primjeri biti dobar motiv i svim drugim bh. kompanijama da pokažu kako se i malim, ali snažnim koracima može graditi održiva budućnost“, istaknula je Karahasan, čime je zaokružila poruku panela o važnosti uključivanja cijele poslovne zajednice u kreiranje pozitivnih promjena.
Zaključci panela jasno su pokazali kako se eCommerce u BiH razvija u pravcu koji ne podrazumijeva samo digitalnu transformaciju, nego i snažniji fokus na održivost. „Digitalna trgovina u Bosni i Hercegovini sve više postaje prirodni saveznik održivog razvoja, jer spaja poslovni rast s odgovornošću prema društvu i okolišu. To je pravac u kojem domaće gospodarstvo mora ići želi li ostati konkurentno na širem tržištu“, poručio je Orhan Gazibegović, predsjednik eCommerce asocijacije u BiH.
Večer je nastavljena u prepoznatljivom eCommerce Networking Nights duhu – kroz druženje, razmjenu ideja i poslovno povezivanje, uz jedinstvenu atmosferu središnje sarajevske lokacije i dinamičnu energiju grada.
PR | Manager.ba