LIDERSTVO
Kako razlikovati najbolje radnike od prosječnih
Manager BiH 06 srpnja, 2025

Možda ne možete klonirati svoje najbolje radnike, ali možete pomoći svom timu usvojiti misaone navike i razviti vještinu preuzimanja odgovornosti. 


Markus vodi tim od osam izravnih suradnika, a Jennifer je njegova najbolja zaposlenica. Dok se ostalih sedam članova tima muči završiti zadatke na vrijeme i u skladu s njegovim očekivanjima, čini se kako Jennifer briljira u svemu što radi. Postavlja pitanja kada joj nešto nije jasno i uvijek priznaje greške. Kad god netko iz tima pogriješi, Markus poželi klonirati Jennifer još sedam puta i tako si uštedjeti živce.

Zvuči poznato?

Možda ne možete klonirati svoje najbolje radnike, ali možete pomoći svom timu usvojiti misaone navike ljudi poput Jennifer i razviti vještinu preuzimanja odgovornosti.

U Institutu za neurovodstvo (NeuroLeadership Institute) godinu dana istraživali su kako izgledaju misaoni procesi kod osoba koje su iznimno odgovorne. Iz te analize izdvojile su se tri ključne navike: usklađivanje očekivanja, djelovanje s namjerom i preuzimanje utjecaja.

Drugim riječima, odgovorni ljudi jasno znaju što im je zadatak, rade fokusirano i promišljeno i uče iz rezultata – bilo pozitivnih, bilo negativnih.

Kada ljudi primjenjuju ove navike u svakodnevnom radu, govorimo o proaktivnoj odgovornosti. Ona se suprotstavlja kaznenom pristupu (gdje dominiraju strah i krivnja) i permisivnom stilu (gdje se problemi ignoriraju očekujući kako će nestati sami od sebe). 

Proaktivni pristup podrazumijeva razvoj, preuzimanje vlasništva nad zadacima i učenje iz pogrešaka.


1. Uskladi očekivanja

U timovima s niskom razinom odgovornosti često postoji nesklad u očekivanjima. Menadžer misli jedno, zaposlenik drugo – razočaranje i gubitak povjerenja su neminovni.

U mozgu, neispunjena očekivanja aktiviraju signale pogreške – razina dopamina pada, motivacija slabi, a javljaju se frustracija i ljutnja. Kada su očekivanja jasno usklađena, mozak bilježi "nema pogreške", dopamin ostaje stabilan i povjerenje se učvršćuje.

Usklađivanje očekivanja uključuje privremenu sinkronizaciju moždane aktivnosti između sugovornika – oboje procesuiraju informacije gotovo na isti način. Zato je važno da se sve moguće nejasnoće razjasne prije nego što se posao započne.

 

Taktika: Potaknite tim na komuniciranje u stilu SSG – sažeto, specifično i velikodušno. Umjesto "Pošalji mi izvješće do 17h", bolje je reći: "Pošalji mi izvješće do 17h po istočnoameričkom vremenu, u PDF formatu." Takva komunikacija gradi jasnoću, povjerenje i produktivnost.


2. Djeluj s namjerom

Nakon što su očekivanja usklađena, zaposlenik treba preuzeti odgovornost za izvršenje zadatka na najvišoj mogućoj razini. Najučinkovitiji radnici to postižu povezivajući konkretan zadatak s višom svrhom.

Svrha stvara motivaciju. Kada znamo zašto nešto radimo, spremniji smo dati svoj maksimum. Unutarnje nagrade poput osjećaja postignuća daleko su snažnije od vanjskih (npr. novac ili status). Učinkoviti ljudi intuitivno pronalaze smisao u radu – i zato uspijevaju.

Oni rade promišljeno, ne brzopleto, provjeravaju svoje pretpostavke i izbjegavaju mentalne prečace koji vode pogrešnim zaključcima.

 

Taktika: Povežite zadatak s osobnim razvojem zaposlenika. Možda mu pomaže steknuti novu vještinu ili doprinijeti nekom važnom cilju tvrtke. Postavljajte pitanja poput "Zašto ti je ovo važno?" kako bi potaknuli osjećaj vlasništva nad zadatkom.


3. Preuzmi utjecaj

Odgovornost ne znači samo kako je nešto napravljeno – već i kako znamo kako je to utjecalo na ostatak sustava. I najbolje namjere mogu imati neželjene posljedice. Pravi lideri i zaposlenici prepoznaju taj utjecaj i spremni su prilagoditi plan ako nešto ne funkcionira.

Proaktivna odgovornost zahtijeva mentalitet rasta – uvjerenje kako pogreške nisu znak nesposobnosti, nego prilika za učenje. Najučinkovitiji ljudi ne zadržavaju se dugo na neuspjehu ni na uspjehu – već fokusirano idu prema sljedećem cilju.

 

Taktika: Kada stvari ne idu prema planu, ključno je vješto preuzeti odgovornost. To uključuje: priznanje pogreške, objašnjenje kako ćete je ispraviti i traženje prijedloga od drugih. Takav pristup čuva povjerenje i stvara kulturu učenja i napretka.


Demistificiranje odgovornosti

Zahvaljujući ovim navikama, Markus sada zna kako pomoći svom timu da razvije odgovornost kao vještinu. Jennifer možda ima talent, ali ono što ona radi nije magija – već dosljedna primjena principa koje potvrđuje i neuroznanost.

Za razvoj ovih navika potrebni su vrijeme i fokus. No kada ih tim usvoji, bit će u stanju ispuniti ili čak nadmašiti očekivanja u svemu što radi. Rezultat? Veća učinkovitost, jači tim i manje stresa za menadžera.

 

Izvor: Investitor.me
Prilagodba: Manager.ba
 

Video
PETAR DESNICA, GS GRUPPE
Njemački recept za uspjeh u BiH
DR. MILJAN BJELICA
Treba imati mjeru u svemu pa i u biznisu i uspjehu
HERCEGOVINA
Trganje počelo, vinogradari puni nade