PRODAJNE VJEŠTINE
Što najbolji rade drugačije?
Davorka Biondić Vince Prodaja i menadžment 22 lipnja, 2017

Učinkovitost, učinkovitost, učinkovitost!

Prebacivanje fokusa s “nabave robe po najpovoljnijim uvjetima” na “nabavu onoga što se prodaje”!

(“Kada postotak vanjskih promjena na tržištu nadmaši postotak unutarnjih promjena u tvrtki, kraj te tvrtke je blizu!” Jack Welch)

U zadnjih sedam godina je više nego ikad u modernom američkom i europskom retailu stavljen fokus na pronalaženje neiskorištenih resursa profitabilnosti u lancu opskrbe, a ne samo u pritisku na nabavnu cijenu. Otrcana riječ “partnerstvo” doživljava renesansu zbog potrebe dobavljača i trgovca da razotkriju enigmu odlučujućeg faktora uspjeha za obojicu – nepredvidljivog i razmaženog potrošača.

Fokus Wal Marta i Tesco-a se prebacuje s “nabave robe po najpovoljnijim uvjetima” na “nabavu onoga što se prodaje”!

Prema 'Godišnjaku svjetske konkurentnosti' Hrvatska je zauzela 58. mjesto među 60 zemalja.

Pritom smo se po efikasnosti poslovnog sektora spustili na samo dno ljestvice.

Po menadžerskoj praksi te stavovima i vrijednostima smo najgori od promatranih zemalja.

Najgori smo po prilagodljivosti kompanija, kredibilitetu menadžera, potrebi za ekonomskim i socijalnim reformama, motivaciji zaposlenih i zadovoljstvu klijenata. Po prijenosu znanja, te razvoju i primjeni tehnologije 58. smo na ljestvici.

45 godina komunizma je ostavilo u nasljeđe mit o sigurnim radnim mjestima i trošenju nezarađenog. Danas više ništa nije stabilno. Svijet i gospodarstvo više nije stabilno i podliježe dnevnim promjenama. Znanje sve brže zastarijeva.

Globalizacija i EU tržište radi veliki pritisak i stvara potrebu razvoja nabavljača profesionalaca koji se cjeloživotno razvijaju, uče i mijenjaju. Kompanije si ne mogu priuštiti taj luksuz da ne investiraju u sisteme, infrastrukturu ili ljude. Samo pritisak na dobavljača i najnižu cijenu nije dovoljan, ne donosi željene rezultate.

Budućnost Nabave

Iako je već danas jasno da se uloga Nabave intenzivno redefinirala u zadnjih 5 godina i uloge današnjih profesionalaca u Nabavi EU proširile, ostaju dva velika izazova:

1. Jedan je, naravno – potrebna znanja i vještine bez kojih naši buyeri i manageri nabave neće moći ostvarivati očekivane rezultate na globalnom tržištu, pa time niti biti konkurentni. Upoznala sam u Njemačkoj nekoliko vrhunskih i kompetentnih profesionalaca za Nabavu iz Rumunjske i Bugarske. Imaju internacionalno iskustvo, “nabrijani” su za uspjeh u strateškoj nabavi, sami ulažu u dodatna znanja i vještine, a i vrlo su mobilni. Svejedno im je u kojoj zemlji će sutra raditi. Naravno da govore tečno engleski i njemački jezik, a informatički su pismeniji od većine koju poznajem. Naša konkurencija je pred vratima.

2. Drugi je postao vrlo izražen u zadnje 3-4 godine na globalnom tržištu, a odnosi se na porast značaja odnosa sa strateškim dobavljačima. Gledajući unaprijed u 2025. godinu (jer 2020. godina nije više dovoljno daleko), 35% firmi će se okrenuti centraliziranoj tehnologiji koja će optimizirati nabavnu funkciju (npr. e-aukcije, e-tenderi....), a 36% će se radi preživljavanja okrenuti neiskorištenim potencijalima u zajedničkoj suradnji s dobavljačima, a na optimiziranju lanca vrijednosti. To znači da će današnji monogamni način funkcioniranja nabave zadržati samo 29% tvrtki.

Zato se danas nabavne organizacije najjačih trgovačkih divova EU bore da budu ukorak s promjenama. Za Nabavu to znači da mora poznavati sve tehnike modernog “plesa” – biti tržišno orijentiran, koristiti globalne izvore nabave, pronalaziti izvore uštede, imati komercijalnu / pravnu stručnost, kvalificirano upravljati dobavljačima, zalihama, suradnicima, internim kupcima, logistikom, itd.

Zašto je to važno poznavati? Jer bez strukturiranih procesa i jasne strategije nabavna organizacija ne može stvarati dodatne vrijednosti. Kako smo definirali vrijednost? Da li je to najniža cijena, najbolja kvaliteta, ili jednostavno just-in-time raspoloživost? Kako odabiremo najboljeg dobavljača?

Vaši zaposlenici moraju razumjeti da je njihova uloga i odgovornost - učinkovito nabavljanje robe!

Kao rezultat povećanog pritiska na marže, trgovci ubrzano rade na povećanju efikasnosti njihovih logističkih procesa. Veliki dio uspjeha najjačih europskih trgovaca bazira se na visoko efikasnim logističkim procesima. Nasuprot tome, u Hrvatskoj se kasnije startalo s ulaganjima u distributivne centre, cross-docking sustave, te sustave racionalizacije SKU-a. Sve je rezultiralo manjom efikasnošću, većim nivoom zaliha i većim angažiranim radnim kapitalom trgovaca radi normalnih odvijanja poslovnih procesa.

Efikasni logistički procesi trgovaca će biti jedna od njihovih važnih konkurentskih prednosti u narednim godinama!

Jačanje pregovaračke moći maloprodaje prema proizvođačima

Nekoć je biti proizvođač robe široke potrošnje bio mnogo lakši posao. Potražnja je bila veća od ponude, konkurencija ni blizu današnjoj, ni potrošači nisu bili toliko zahtjevni, a maloprodaja – bez ogromnih lanaca.

Svaka maloprodajna kuća želi biti što efikasnija, imati što niže troškove nabave, te efikasnije procese i primjereniji asortiman od svojih konkurenata.

Sve je to dovelo prije desetak godina do rastućeg pritiska maloprodaje prema svojim dobavljačima koji tako ulaze u novu eru u kojoj faktori uspjeha nisu samo snažno oglašavanje i masivna distributivna mreža, već nastaje potreba i za novim kompetencijama poput key account managementa, trade marketinga i category managementa.

Postoje dva glavna područja u kojima se odvija suvremena bitka za kupce/potrošače proizvoda u maloprodaji. To su “mindspace” ili prostor u glavama potrošača za proizvodne marke, te “shelfspace” ili prostor na policama u prodajnim mjestima. Prostor na policama je u kontroli maloprodaje, a “mindspace” pod kontrolom industrije; no u zadnje vrijeme preko kataloga, web stranica i TV spotova maloprodaja želi kontrolirati i taj prostor kako bi smanjila svoju ovisnost o dobavljačima.

U narednim godinama granice između proizvođača i trgovca ne bi smjele biti “tvrde”, pa bi tako na category managementu i customer relationship managementu trebali raditi multifunkcionalni timovi obje tvrtke. To je već sada praksa u najrazvijenijim proizvođačkim tvrtkama. Njihovi manageri fizički sjede u prostorijama maloprodajne kuće i svakodnevno rade na zajedničkom unaprjeđenju poslovanja na određenim kategorijama robe.

Naravno, interesi te dvije strane se ne poklapaju u potpunosti, te će uvijek ostati dio rivalstva; maloprodaja želi uvijek bolje uvjete od postojećih, a proizvođač želi sačuvati svoju maržu i što više investirati u svoje novitete koji mu donose diferencijaciju na tržištu. Zato će i u budućnosti vladati tenzije u razgovoru oko uvjeta i cijena, ali one ne smiju priječiti put suradnji i stvaranju integriranog lanca potražnje koji može donijeti dodatnu prodaju i uštede za obje strane. (Nabava Tesco-a i Wal Marta se danas zasniva na kupovini vrijednosti, a ne više cijena i rabata! “Buy Value and Cost not Price and Discounts!”)

Efikasnije maloprodajne operacije kroz zajedničko upravljanje lancem ponude s dobavljačima, mogu dovesti do značajnih ušteda kao posljedice zajedničkog planiranja, te smanjenja zaliha i out of stock situacija u cjelokupnom vrijednosnom lancu.

Naš fokus u narednim godinama je na ulaganju u znanje, zapošljavanju socijalno i emocionalno inteligentnih lidera, ali prvenstveno – na većoj učinkovitosti i trošenju samo zarađenog!

Davorka Biondić Vince

Autor opis: 
Vlasnica je Biondi d.o.o. FMCG poslovni savjetnik i soft skills trener. Autorica knjige „Kako uspješno pregovarati”. Trener prodajnih i nabavnih timova DM, Megamix, Silk trade, HIFA Oil, Violeta, Bambi, Podravka, Deloitte, Carlsberg...
Slika autora: 
O Autoru
Davorka Biondić Vince
Video
DR. MILJAN BJELICA
Treba imati mjeru u svemu pa i u biznisu i uspjehu
HERCEGOVINA
Trganje počelo, vinogradari puni nade
ANDRIJA VASILJ
BLAŽ je pomogao sve oko nas podići na razinu Žilavke