SAVJETI
Zašto profesori ekonomije nisu milijarderi?
manager.ba/biznisinfo.ba 31 srpnja, 2020
Izvor fotografije:
biznisinfo.ba

Milijarder, u sučeljavanju s takvim načinom razmišljanja gubi, jer je njegov pogled u okviru takvog sistema financijski nelogičan. Ali profesor ekonomije će i dalje biti zaposlen na nekom fakultetu ili institutu, a milijarder će i dalje zarađivati milijarde. Zašto?

 

Profesori ekonomije nisu milijarderi zato što razmišljaju logično, unutar financijski dosljednog sistema.

Milijarderi su postali to što jesu zato što su razmišljali nelogično sa stanovišta ekonomskog sistema.

Kada treba raspravljati o makroekonomskim kretanjima, novinari uvijek zovu profesore ekonomije.

Ali kada intervjuiraju milijardere, pitaju ih samo o tome kako razmišljaju, odnosno kako prave novac.

Ako biste organizirali raspravu između nekog uvaženog profesora ekonomije i jednog milijardera o aktualnim i budućim makroekonomskim kretanjima na tržištu, profesor bi uvijek izašao kao pobjednik.

Njegovo izlaganje je financijski logično, on ima iza sebe brojna istraživanja i podatke koji čine dosljedan i konzistentan sistem.

Milijarder, u sučeljavanju s takvim načinom razmišljanja gubi, jer je njegov pogled u okviru takvog sistema financijski nelogičan. Ali profesor ekonomije će i dalje biti zaposlen na nekom fakultetu ili institutu, a milijarder će i dalje zarađivati milijarde. Zašto?

# Svijet mijenjaju inovatori, a ne upravljači
Zato što se na ekonomskim fakultetima izučava ekonomija oskudice, a ne ekonomija obilja, piše David Olarinoye, konzultant za poduzetništvo i urednik portala „Rich Culture“. Ekonomska nauka se bavi time kako dobro upravljati već postojećim resursima, studente uče kako da najbolje raspolažu onim što imaju, a ne kako da stvore više.

S druge strane, nije rijetkost da su jako bogati ljudi počeli kao poduzetnici koji su rano napustili školovanje, ili su djeca uspješnih poduzetnika koja su o pravljenju novca učila u svojoj kući a ne u školi.

Menadžment je velika vještina, a povijest ekonomije je dijelom i povijest sjajnih upravljača, bilo da su upravljali državnom blagajnom ili kompanijom. Ali svijet ne može ići naprijed ako razmišljamo samo o tome kako da dobro upravljamo postojećim resursima koji su, na kraju, uvijek ograničeni, prenosi Bif.rs.

Svijet su promijenila otkrića pronalazača, inovatora, pa i avanturista. U neku ruku, svi oni koji su u potrazi za nečim novim, van postojećeg sistema, jesu avanturisti. A ta otkrića, i kada su izvan ekonomske sfere, na ovaj ili onaj način su utjecala i na ekonomiju.

# Novac bježi od onih koji se trude da ga zadrže
Svaka razvijena i bogata privreda nije to postala samo zato što se njome dobro upravljalo. Ona je prije svega proizvod inovacija i otkrića. Ako se rukovodimo samo time kako da ne izgubimo ono što imamo, takvo razmišljanje vodi u stagnaciju, a svaka stagnacija je uvod u siromaštvo.

Novac bježi od onih koji su okupirani mišlju kako da ga zadrže. On je na strani onih koji razmišljaju unaprijed i usuđuju se i da novac privremeno izgube u nastojanjima da svoju ideju sprovedu prije drugih.

Uzmimo za primjer nekog profesora ekonomije koji je živio i radio prije samo dva vijeka. Zamislite da je dobio zadatak da na osnovu dotadašnjih kretanja i podataka kojima je u to vrijeme raspolagao predvidi budućnost koja je naša sadašnjost.

Kakve su šanse da profesor ekonomije na osnovu tadašnjih resursa predvidi pojavu nečega što bi makar bilo nalik internetu i modernim načinima komunikacije? Nikakve, tvrdi Olarinoye. Jer on bi računao s onim dobrima koja su tada bila na raspolaganju i projektirao bi ih u budućnost. Pronalazači i drugi koji su zagledani u nešto novo, ne računaju s takvim ograničenjima.

# Lako je štampati novac, umijeće je oploditi ga
Današnji financijski modeli zasnivaju se na istom takvom točnom neznanju. I oni polaze od toga da su resursi koje danas imamo isti oni koje ćemo imati i sjutra, a nerijetko da će biti i manji.

Ali problem siromaštva nikada neće biti riješen štampanjem novca. Centralne banke mogu da odštampaju koliko god žele novčanica, no ako to ne prati rast produktivnosti, rezultat će biti inflacija, pa čak i hiperinflacija i obezvređivanje valute.

Rast produktivnosti ne podržavaju ekonomisti zaposleni u centralnim bankama. Rast produktivnosti zagovaraju poduzetnici. Poduzetnici su, za razliku od ekonomista koji štampaju novac, okrenuti ka tome kako da taj novac najisplativije upotrebe. Oni su fokusirani na to da uoče probleme čije rješavanje može donijeti zaradu.

# Ljudi su ti koji stvaraju vlastitu recesiju
Mediji već godinama unazad stalno prenose mišljenja makroekonomskih stručnjaka o predstojećoj recesiji. Koliko puta svakodnevno čujete ove riječi i izraze: nedovoljno, loše, ne treba, nedostaje, još gore, itd. Čak i kad su dobra vremena, ekonomisti predviđaju loša vremena. A kada se toliko mnogo priča o dolasku recesije, većina počinje da se ponaša kao da je ona već nastupila.

Ljudi su ti koji stvaraju vlastitu recesiju, svojim načinom razmišljanja. Ako izgube posao, uglavnom smatraju da je to zato što je ekonomija u krizi i da su oni samo žrtve masovnih otpuštanja. Rijetko razmišljaju da li su ostali bez posla zato što nisu umjeli da ga rade na način koji bi poslodavcu osigurao prihode i zaradu.

Oni koji su u stanju da ostvare zaradu, ne donose svoje odluke pod utjecajem vijesti o predstojećoj ekonomskoj katastrofi, niti vezuju svoju budućnost za „opću situaciju“ koja zavisi od vlasti i kreatora ekonomske politike. Oni vide krizu kao oskudicu, ali ne novca, već rješenja za nastale probleme. Oni ekonomiju ne promatraju kao složen sistem spojenih sudova, već kroz njenu suštinu – da je ona uvijek odnos ponude i potražnje na tržištu.

# Novca ima više nego dobrih ideja
Ako ste u stanju da osmislite rješenje za neki problem, da proizvedete nešto što je ljudima zaista potrebno i što će im biti korisno, oni će to kupovati usprkos krizi, tvrdi Olarinoye. Uspješni poduzetnici su uvijek usredotočeni na rješavanje postojećih problema, a ne na postojeće resurse.

Jer u svijetu uvijek ima dovoljno novca za onoga tko umije da riješi neki problem. A nedostatak novca je uvijek problem oskudice dobrih ideja, kreativnosti i optimizma koji sa stanovišta ekonomskog sistema najčešće djeluju – nelogično.

Tagovi:
Video
VIDEO
Kako izgraditi osobni brend - 5 ključnih elemenata
VIDEO
Hrvatska pjevačica otkriva tajnu rasta La Piela za 500 posto u godinu dana
VIDEO
Mate Rimac: Poznat mi je osjećaj kad puno radiš, a ne znaš hoće li firma preživjeti do idućeg tjedna