ŠTO ODJENUTI SUTRA
Odijelo (ipak) čini poslovnog čovjeka
Manager BiH 02 prosinca, 2023
Izvor fotografije:
Ilustracija Manager.ba

Vaš izbor može vam doslovno izmijeniti stanje uma, tako da trebate uskladiti odjeću s poslom koji vas čeka. Razmislite s kim bi trebali komunicirati taj dan, kakav dojam želite ostaviti, a pogotovo promislite želite li nekoga zadiviti ili se uklopiti u gomilu. 

 

Prije nekoliko stoljeća odjeća je većini ljudi imala samo jednu ulogu – grijati. Danas postoje dizajnerske tvrtke koje zarađuju milijarde.

Većina ljudi za posao se oblači po navici. Oblače odijelo zbog rutine. Freelanceri i ljudi koji mogu raditi posao od doma, biraju udobnu odjeću.

Odjeća znači puno – utječe na naš način razmišljanja, na to kako se osjećamo i na to kako nas drugi percipiraju. odjeću možete iskoristiti odjeću za poboljšati učinkovitost na radnom mjestu preko nekoliko jednostavnih koraka:


Efekt “laboratorijske kute”

Kellog School of Management objavila je jako zanimljivu studiju. Pokazala je kako su studenti bili znatno bolji na testovima pažnje i održavanja koncentracije ako su nosili bijele laboratorijske kute. Rezultati otkrivaju kako prikladno odijelo može promijeniti način razmišljanja i koristiti nam. 

Bilo koji projekt radili, obucite se prikladno za svoju ulogu. Razmislite što pojedina odjeća predstavlja i koja obilježja nosi. Ako se na vašem poslu ne koriste kute, pogledajte kako se oblače vaši uzori iz iste branše. Bitno je da odjeća simbolizira vaš rad. 

U studiji, bijela kuta nije imala nikakve prednosti kad su studenti mislili kako je riječ o slikarevom mantilu, a ne kuti znanstvenika.


Budite svoji i njegujte osobni stil

Osim što utječe na naš način razmišljanja, odjeća može i promijeniti kako se osjećamo u vlastitoj koži. Istraživanja pokazuju kako su se zaposlenici osjećali produktivnije, vjerodostojnije i autoritativnije kad su nosili fino odijelo na posao, ali su bili više prijateljski nastrojeni u standardnoj udobnoj odjeći.

Važne su pritom i osobne preference. Klasični tipovi ljudi, koji su inače skloni nositi formalna odjela, bili su manje produktivni kad su radili u uredu punom trenirki i traperica. S druge strane, hipsteri koji vole opuštenu odjeću, osjećali su se manje kreativno i manje opušteno kad su nosili odijelo i kravatu. Nažalost ne možete na svakom radnom mjestu birati kako ćete se obući, ali ako imate slobodu odabira, njegujte svoj stil.


Pažljivo birajte modne dodatke

Čak i najmanji modni dodaci imaju psihološki utjecaj na učinkovitost. Studija Sveučilišta u Virginiji pokazala je kako se studentima rupa u minigolfu učinila širom (i zbog toga su više loptica ubacivali) kad su koristili palicu za koju su mislili kako pripada profesionalnom golferu Benu Curtisu, nego kad su koristili standardnu palicu.

Bez obzira je li riječ o sretnoj kemijskoj olovci koju vam je predao mentor ili podlozi za miš koja vam je bila na stolu kad ste prvi put našli posao, moć amajlija je nezanemariva. Značenje dodataka nadilazi praznovjerje i sentimentalnost – može vam promijeniti način razmišljanja i podignuti učinkovitost. Slična stvar vrijedi i za modne dodatke – sretna kravata ili ogrlica mogu vam dati prednost na razgovoru za posao


Obucite se kako bi impresionirali druge

Želite li odati dojam autoritativnosti, obucite se klasično. Mnoga su istraživanja dokazala kako formalno odjevene ljude brže poslužuju u dućanima, lakše prikupljaju donacije i drugi ih smatraju inteligentnijima i obrazovanijima. 

Studija provedena na ženama koje su se prijavljivale za mjesto menadžera pokazala je kako su žene koje su odijela s hlačama (sličnije muškarcima) percipirane kao moćnije i agresivnije, i zbog toga su dobile veću šansu za zapošljavanjem.

Ako možete obraćajte pozornost na detalje. Istraživanje provedeno ove godine uključivalo je fotografije muškaraca bez lica, i otkrilo je kako muškarac odjeven u fino odijelo izgleda samopouzdanije, uspješnije, i fleksibilnije od muškarca u nekom jeftinijem odjelu. “Male manipulacije garderobom mogu činiti veliku razliku”, kažu istraživači.

To znači kako se ponekad isplati kupiti dobro odijelo za bitne sastanke i razgovore za posao. 

Ista pravila vrijede i za grupe. Istraživanje iz 2009. pokazalo je da studenti poslovne ekonomije smatraju kako su tvrtke s formalnim pravilima odijevanja autoritativnije i kompetentnije, a one tvrtke koje imaju opušteniji stil odijevanja smatraju ljubaznijima i kreativnijima. Dakle, ako ste menadžer koji je zadužen za pravila odijevanja u tvrtki, dobro promislite koju sliku želite odaslati.


Uzmite u obzir publiku kojoj se obraćate

Formalna odjela nisu uvijek dobitna kombinacija. Ljudi koji se oblače izazovnije smatraju se privlačnijima i osobnijima, što može biti prednost u kreativnim branšama. Klasična haljina također može biti uvjerljiva, ovisno o publici. 

Učenici lakše prate upute kada su učitelji obučeni opušteno (sličnije učenicima) nego kada nose profesionalnu i ozbiljnu odjeću. 

Trebate li biti uvjerljiviji na poslu, lekcija iz ovih studija je sljedeća: ne postoji univerzalno pravilo odijevanja. Trebate balansirati moć i autoritet koje dobijete klasičnim odjelom, i ljubaznost i prijateljstvo koje donosi neformalna odjeća.

Kad se sutra budete spremali za posao budite svjesni koliki psihološki utjecaj može imati odjeća. Vaš izbor može vam doslovno izmijeniti stanje uma, te trebate uskladiti odjeću s poslom koji vas čeka. Razmislite s kim bi trebali komunicirati taj dan, kakav dojam želite ostaviti, a pogotovo promislite želite li nekoga zadiviti ili se uklopiti u gomilu. Uredan profesionalan izgled svakako vam može dati dojam autoritativnosti. Ali surađujete li s luckastim kreativcima, ili ako samo želite ostvariti prijateljsku atmosferu, možda je bolje da se odjenete neformalno, u svom ležernom stilu.


Stratego | manager.ba

Video
ASA BOLNICA
ASA Bolnica Sarajevo, februar 2024
MIRO RAGUŽ
Umjesto građevinskog inženjera postao pionir grafičkog dizajna
RASIM MEMAGIĆ, ALMA RAS D.O.O.
Brend iz Olova koji je krenuo u svijet