Jednu od priča u kojoj je glavna tema lider koji stagnira ili popularno nazvano ‘sindrom osnivača’, nedavno je objavila u svojoj knjizi profesorica Kathleen Fitzpatrick. U jednom od poglavlja navodi primjer Katherine Skinner, poslovne žene koja je suosnovala Educopia organizaciju i vršila dužnost izvršne direktorice.
Skinner je prepoznala opasnosti od predugog zadržavanja na vodećoj poziciji. Počela je planiranje tranzicije vodstva Educopie dvije godine prije svog odlaska, a Educopia se odlučila za model "zajedničkog vodstva" umjesto jednog izvršnog direktora.
Sindrom osnivača
Educopia je utemeljena 2006. Osnovali su je Katherine Skinner, koja je preuzela dužnost izvršne direktorice i Martin Halbert, koje je bio predsjednik odbora direktora, s ciljem pružanja administrativne i strateške potpore suradnjama u oblasti upravljanja informacijama.
Nakon 16 godina na mjestu direktorice, Skinner je prepoznala kako je Educopia u riziku od problema koji je uočila u nekim tvrtkama i udrugama s kojima su ona i njene kolege surađivale – "sindroma osnivača."
Skinner je opisala trenutke kada je najavila svoju odluku o povlačenju.
"Organizacije vođene osnivačima često počinju s vizionarskim liderima koji mogu prikupiti resurse i stvoriti sigurnu atmosferu koja privlači i zaposlene i partnere i donatore. Međutim, ako ostanu predugo, njihove organizacije obično postaju previše ovisne od osobe osnivača, što može dovesti do stagnacije i nezdravog uzajamno ovisnog odnosa između osnivača i organizacije."
Zamijeniti uspješnoga nije laka zadaća
"Zamijeniti osnivača, naročito nekoga uspješnog, poštovanog i, iskreno, voljenog kao što je Katherine Skinner, nije nimalo laka zadaća. I ja spadam među one koji vole Katherine Skinner i kojima je bilo teško zamisliti Educopiu bez nje. Nema tih riječi kojima bi mogla izraziti divljenje prema njenoj etičkoj odlučnosti i organizacijskoj inteligenciji koje su je navele identificirati svoju prividnu nezamjenjivost kao razlog zašto je došlo vrijeme povući se" piše Fitzpatrick.
Skinner je počela planiranje tranzicije vodstva Educopie najmanje dvije godine prije svog odlaska. Pažljivo je promišljala o načinima kako svoje znanje prenijeti na druge članove tima.
Još jedna ključna komponenta tranzicije bila je ozbiljna izgradnja odbora direktora. Bio je potreban sasvim drugačiji skup vještina u odboru kako bi podržali cijelu organizaciju u njenoj narednoj fazi razvoja, za razliku od ranijih dana, kada je odbor prvenstveno bio savjetodavno tijelo koje je podupiralo talentiranog i snalažljivog osnivača. Bilo je potrebno mnogo dublje razumjevanje uloge odbora u upravljanju Educopiom.
Bez upravljanja "odozgo"
"Odbor je zapravo morao sustići osoblje koje je radilo na tranziciji Educopie iz startupa vođenog jednim liderom u ono što bi poslovni analitičar i autor Frederick Lau nazvao "Teal organizacijom", neprofitnom organizacijom vođenom svrhom, strukturiranom kako bi u središte stavila ravnopravnost i omogućila i poticala liderstvo na svim razinama. Kako bi postigli taj cilj, počeli smo proces razvoja u kojem smo mapirali vlastite potrebe za rastom u trenutku značajnih promjena i angažirali konzultantsku grupu koja pomaže organizacijama postići "veće povjerenje, ravnopravnost i otpornost" u procesima upravljanja. Tijekom nekoliko sastanaka s konsultantima razmatrali smo kakva bi trebala biti uloga odbora direktora organizacije posvećene ravnopravnosti i etičkoj suradnji, i kako bi odbor mogao bolje podržati rad osoblja umejsto upravljanja odozgo" kao svjedok i sudionik cijelog procesa u knjizi je zapisala Fitzpatrick.
Zajedničko vodstvo
I, dok su razmatrali predstojeći odlazak Kathrin Skinner, postepeno su zajedno došli do zaključka kako bi za Educopiu možda bilo bolje uspostaviti zajedničko vodstvo umjesto povjeriti vodstvo jednom izvršnom direktoru. Takva raspodjela autoriteta i odgovornosti mogla bi cijelu organizaciju napraviti otpornijom (i manje podložnom previranjima tijekom tranzicije vodstva) u godinama koje dolaze.
Tako se rujan 2022. završio proslavama, kako unutar Educopie, tako i među njenim brojnim prijateljima. Slavili su izuzetan rad koji je Katherine Skinner obavila, uz srdačnu dobrodošlicu trojici novih kodirektora: Jessici Meyerson, Katherine Kim i Racquel Asante. Ovi kodirektori su bili postojeći članovi Educopia tima pa su imali veliko znanje o cijeloj organizaciji i njenim potrebama.
"Zajedničkom vodstvom donijeli su mnogo prednosti i aktivno rade na uspostavi procesa donošenja odluka i komunikacije koji njihov rad čine što otvorenijim za ostatak tima. Odbor nastavlja tražiti načine kako podržati kodirektore i cijeli tim u ovom novom modelu vođenja. Meni je čast što imam priliku surađivati s njima i učiti od njih u tom procesu" za kraj ovog primjera napisala je profesorica koja trenutno služi trogodišnji mandat kao predsjednik odbora direktora Instituta Educopia.
Izvor: Bonitet.com
Korekcija i prialogdba: Manager.ba