PASIVNI PRIHOD
Kako kreirati i prodavati online tečajeve i ostvariti pasivan prihod?
Manager BiH 09 ožujka, 2025

Foto: Osoba sluša online kurs, Pexels 

U digitalnom dobu, online tečajevi su postali jedan od najpopularnijih načina za monetizaciju znanja. Bilo da ste ekspert u nekoj oblasti ili imate vrijedne vještine koje želite da podijelite sa drugima, kreiranje i prodaja online tečajeva može vam omogućiti stabilan pasivan prihod. Ključ uspjeha leži u kvalitetnoj pripremi, efikasnom plasiranju i kontinuiranom unapređenju tečaja.


Minimalna ulaganja: Što vam je zaista potrebno?

Poslovanje sa kreiranjem i prodajom online tečajeva doživljava veliki rast na globalnoj razini. Tržište online tečajeva se brzo širi i predviđa se kako će dosegnuti 319 milijardi dolara do 2029. godine. Sve više ljudi se odlučuje za online tečajeve kao način učenja, jer pružaju fleksibilnost, pristup informacijama s bilo kog mjesta i mogućnost učenja tempom koji odgovara svakom pojedincu.

Za pokretanje online tečaja nije nužna velika investicija. Sve što treba je dobra ideja, posvećenost, osnovni alati za kreiranje sadržaja i kvalitetan uredski materijal za planiranje ideja i organizaciju samog tečaja. Potrebno je strukturirati tečaj prije nego što pređete na digitalnu realizaciju.

Dobar online tečaj mora biti jasno strukturiran i organiziran na način koji olakšava učenje. Počnite definiranjem ciljeva tečaja – šta će polaznici naučiti i kako će to primijeniti u praksi? Svaka lekcija treba biti logično povezana sa sljedećom, a gradivo podijeljeno na manje module kako bi bilo lakše za praćenje.

Pored toga, potrebno vam je i osnovno tehničko znanje ili alati kao što su kamera (može poslužiti i kvalitetan mobilni telefon), mikrofon za čist zvuk i računar sa softverom za obradu videa i slajdova. 

Platforme, kao što su, Canva, Camtasia ili Adobe Premiere mogu olakšati proces izrade video materijala, dok PowerPoint ili Google Slides mogu služiti za vizualne prezentacije.


Kako odabrati pravu temu za online tečaj?

Odabir prave teme za online tečaj jedan je od najvažnijih koraka u procesu kreiranja i prodaje edukativnog sadržaja. Tema tečaja izravno utječe na njegovu privlačnost, potražnju i samim tim na ostvareni prihod. Postoji nekoliko alata i tehnika koje vam mogu pomoći donijeti odluku:

- Google Trends – Ova besplatna alatka vam omogućava istražiti popularnost određenih ključnih riječi i tema tijekom vremena. Možete usporediti različite teme i vidjeti kako se trend njihove potražnje mijenja u određenim geografskim regijama.

- Udemy Insights – Ako planirate prodavati tečaj na platformi kao što je Udemy, ovaj alat vam može pružiti uvid u to koje teme su trenutno najtraženije, koliko tečajeva već postoji u toj niši i kakva je prosječna zarada instruktora.

- Pretraživači društvenih mreža – Facebook grupe, LinkedIn, Reddit i Quora su odlični izvori informacija o tome šta ljude zanima. Možete istražiti koje se teme najčešće spominju u raspravama, koje probleme ljudi žele riješiti i kakve tečajeve preporučuju jedni drugima.

- Analiza konkurencije – Pogledajte popularne tečajeve u vašoj oblasti i analizirajte njihove sadržaje, cijenu i recenzije. Na osnovu komentara polaznika možete prepoznati što im se sviđa, ali i koje su slabosti tih tečajeva, što vam može pomoći napraviti bolju verziju.

SEO optimizacija, Google Ads, Facebook i Instagram oglašavanje, email marketing i content marketing su oblasti u kojima se mnogi žele usavršiti, jer izravno utječu na zapošljivost i poslovni uspjeh.

Također, Python, JavaScript, web development, vještačka inteligencija i analitika podataka su među najtraženijim vještinama na tržištu rada, što znači da tečajevi iz ovih oblasti imaju veliki potencijal.

Dobar izbor mogu biti i tečajevi stranih jezika, a engleski, njemački, španjolski i francuski su među najtraženijim, ali i specijalizirani tečajevi poput poslovnog engleskog ili jezika za određene profesije (npr. medicinski engleski) mogu biti iznimno profitabilni.


Gdje objaviti i prodavati online tečaj?

Postoji više načina za plasman i prodaju online tečajeva, a odabir prave platforme zavisi od vaših ciljeva i preferencija. Neke od najpopularnijih opcija su:

- Platforme za online tečajeve (Udemy, Teachable, Thinkific) – omogućavaju laku distribuciju, ali uzimaju postotak od zarade.

- Vlastiti web-site – uz uporabu WordPress LMS dodataka (LearnDash, Tutor LMS), možete imati potpunu kontrolu nad prodajom i cijenama.

- Društvene mreže i email marketing – možete koristiti Facebook grupe, LinkedIn ili newslettere za promociju i prodaju tečaja.

Ako već imate iskustvo u nekoj oblasti, bilo kroz formalno obrazovanje, radno iskustvo ili dugogodišnju praksu, to će vam pomoći tečaj učiniti autentičnim i vrijednim. 
Također, ako imate prethodne rezultate (na primjer, uspješne projekte, zadovoljni klijenti, certifikati ili nagrade), savjet je istaći ih u opisu tečaja kako biste povećali povjerenje polaznika.


Načini ostvarivanja pasivnog prihoda od online tečajeva

Jedan od glavnih razloga zašto je prodaja online tečajeva izuzetno privlačan poslovni model je mogućnost ostvarivanja pasivnog prihoda. Pasivan prihod znači kako nakon početnog ulaganja vremena i truda u kreiranje tečaja, on može nastaviti da generira zaradu bez stalnog angažmana.

Postoje dva osnovna modela monetizacije online tečajeva – jednokratna kupovina sa doživotnim pristupom i pretplatnički model. Svaki od njih ima svoje prednosti i zavisi od vaših ciljeva i tipa tečaja koji nudite.

- Jednokratna kupovina (Lifetime Access) – Ovo je najčešći model gdje korisnici plaćaju fiksnu cijenu za tečaj i dobivaju neograničen pristup svim materijalima. Ovaj model je dobar za instruktore koji žele da prodaju tečajeve kao gotov proizvod bez stalne nadogradnje. Međutim, može imati problem sa održavanjem dugoročnog pasivnog prihoda, jer nakon nekog vremena može biti teško privući nove kupce.

- Pretplatnički model (Subscription-Based Access) – Umjesto jednokratne prodaje, možete ponuditi mjesečnu ili godišnju pretplatu, gdje korisnici plaćaju kontinuirano za pristup tečaju ili biblioteci tečajeva. Ovaj model omogućava stabilniji i dugoročniji prihod, ali zahtijeva redovno ažuriranje sadržaja i pružanje dodatne vrijednosti kako biste spriječili otkazivanja pretplate.

- Hibridni model – Možete kombinirati oba pristupa, gdje osnovni tečaj nudite kao jednokratnu kupovinu, dok napredni sadržaj, mentorstvo ili dodatne materijale nudite kroz pretplatnički model.

Jedan od najefikasnijih načina povećanja prodaje i ostvarivanja većeg prihoda je kreiranje bundle ponuda ili paketa tečajeva. Ovaj pristup omogućava korisnicima kupiti više tečajeva po povoljnijoj cijeni, dok vi povećavate prosječnu vrijednost svake transakcije.

Jedan od čestih razloga zbog kojih online tečajevi prestaju donositi prihod je zastarijevanje sadržaja. U dinamičnim oblastima poput digitalnog marketinga, IT-a ili financija, informacije brzo postaju zastarjele, pa je važno redovno ažurirati tečaj kako bi ostao relevantan i nastavio da privlači nove polaznike.

Kreiranje i prodaja online tečajeva je jedan od najefikasnijih načina za ostvarivanje pasivnog prihoda. Ako se posvetite kvalitetnom kreiranju tečajeva i uspostavite snažan marketinški sustav, online edukacija može postati vaš izvor stabilne zarade i profesionalnog uspjeha.

 

Sadržaj nastao u suradnji s Avokado.rs
Manager.ba
 

Video
MARIO NENADIĆ, UDRUGA POSLODAVACA FBIH
Parcijalna rješenja ne donose promjene
EMIL BALAVAC, MINSTAR TRGOVINE, TURIZMA I ZAŠTITE OKOLIŠA HNŽ
Prirodni resursi ne smiju biti tu samo za zaradu i masovni turizam
DR. SC. IGOR ŽIVKO
Nameti na plaću su nam daleko veći od onih u okruženju