PRIČA O RIVALSTVU FERRARIJA I LAMBORGHINIJA
Kako je trenutak bahatosti zauvijek promijenio svijet superautomobila
Manager Svijet 24 veljače, 2024

Godine 1963. Ferruccio Lamborghini, uspješan proizvođač traktora, nije zadovoljan svojim Ferrarijem. Smatra kako se kvačilo previše lako lomi. Vozi se do susjednog sela Maranello i kuca na vrata nikoga drugoga do Enza Ferrarija. 

 

Lamborghini je objasnio kako je kvačilo loše i predlođio što Ferrari, jednostavnim sredstvima, može uraditi kako bi kvačilo trajalo mnogo duže.
Enzo Ferari je veoma teško prihvatao konstruktivnu kritiku. Umjesto saslušati prijedlog, odbija Ferruccia sada već poznatim riječima:

 

"Pustite me praviti automobile. Vi se držite pravljenja traktora." 
– Enzo Ferari

Sastanak, koji je bio prilično kratak, zauvijek je promijenio sudbinu superautomobila. Danas je udžbenički primjer kako se ne treba ponašati prema svojim klijentima. 

Ferruccio se odvezao kući. Bijesan. Umjesto da bude dobro primljen za svoje ideje, bio je odbijen na najgori mogući način. Uvreda je bila bolna, jako bolna. I on je bio inžinjer. Njegovi traktori bili su najbolji u Italiji.

 

 

Na putu kući donio je sudbonosnu odluku. I on će praviti sportske automobile. I – bili bi brži i bolji od automobila Enza Ferarija. Lamborghini, kako ga znamo, je rođen.

Radovi su počeli odmah. Za samo četiri mjeseca izgrađena je mala tvornica u Sant'Agati i prvi model automobila ugledao je svjetlo dana. Automobil je predstavljen na godišnjem sajmu automobila u Torinu 1964. godine. Bio je to Lamborghini 350 GT.

 

Kako je Lamborghini uspio napraviti i završiti automobil za samo četiri mjeseca?  

Dvije godine ranije dogodilo se nešto važno u Maranellu. U ured Enza Ferarija u Maranellu ušlo je pet džentlmena. Između ostalih, Carlo Chiti koji je bio glavni inžinjer i legendarni menadžer razvoja Giotto Bizzarrini.

Bili su nezadovoljni što Enzova žena, Laura Ferrari, donosi važne odluke u tvornici. Htjeli su zaustaviti njeno "petljanj" u proizvodnju. Enzo Ferrari je bio bijesan. Umjesto ispravljanja ponašanja supruge, svih pet ključnih ljudi je na licu mjesta otpustio. Ova petorica su odmah pokrenula konkurentski posao u Bolonji – dizajnersku agenciju za trkaće i sportske automobile - ATS.

Kada je Ferrari "zamolio" Lamborghinija da se drži proizvodnje traktora i ne pokušava mu dati bilo kakve prijedloge kako poboljšati Ferrarijeve proizvode, Lamborghini se obratio ovoj petorici menadžera. Njih petorica, bivših ključnih ljudi u Ferrariju, mogli su, vrlo brzo, napraviti automobil za Lamborghini.

Prvi automobil – 350 GT – je prilično dobro prihvaćen. Odmah ga je kupilo 13 kupaca. U naredne dvije godine bit će proizvedeno ukupno 120 automobila. Ti automobili i danas su neprocjenjivi.

 

Lamborghini 350 GT

 

350 GT je bio spor i oprezan početak koji nije zabrinuo Ferrarija. Ali 1965. ponovo je došlo vrijeme za sajam automobila u Torinu. Stvari su postale potpuno drugačije. Došao je automobil koji će potpuno uzdrmati svijet superautomobila. Uključujući Ferrari. Automobil koji je, ozbiljno, stavio Lamborghini na mapu.

 

"Lamborghini je prefinjenost, luksuz i savršenstvo"

– Ferruccio Lamborghini

Automobil je bio revolucionaran. Inspirirani Formulom 1, inžinjeri su stavili motor iza vozača. Postao je prvi serijski automobil s motorom u sredini automobila. Zvao se Lamborghini Miura i odmah je postao uspješan. Konačno, Ferruccio je dobio auto s kojim je želio boriti se protiv Enza Ferrarija.

Miura je puštena u proizvodnju 1967. Proizvedeno je ukupno 764 automobila do prestanka proizvodnje 1973. Istovremeno su napravljeni Jarama i Urraco.

 

Naftna kriza i slom tržišta superautomobila

Početak 70-ih nije donio dobra vremena. Došla je naftna kriza, a svijet gurnut u spiralu ekonomske katastrofe. Tržište superautomobila se smanjilo za 80% u samo godinu dana. Iako su radovi na legendarnom Countachu počeli, Ferruccio Lamborghini bio je primoran prodati kompaniju.

Prestaje proizvoditi automobile i traktore i umjesto toga, povlači se u svoju vilu na Trazimenskom jezeru u Umbriji, gdje počinje malu proizvodnju vina. Kasnije je izgradio i hotel s restoranom i golf terenom. Mjesto se zove Tenuta Lamborghini i postoji i danas.

 

“Mehanika mi je bila u krvi i znao sam kako mogu pobijediti Ferrari”

– Ferruccio Lamborghini

Novi vlasnici tvornice nastavili su njegov projekt. Nakon nekog vremena, na svijet dolazi automobil koji su mnogi imali na posteru u svojim sobama dok su odrastali. Automobil je izgledao kao svemirski brod i zauvijek je definirao brend – Lamborghini Countach.

Poput Miure, motor je bio u sredini, iza vozača. Ali sada je bio uzdužno postavljen. Dizajn je bio kao iz SF filmova. Vrata su se otvarala prema gore! Nitko nije vidio ništa slično. Ime “Countach”? Izgovara se coon-tasch i jednostavno znači “vau” na talijanskom.

 

Lamobrghini Countach

 

Automobil je imao četvorolitarski V12 i zvao se LP400. Imao je ukupno 375 konjskih snaga, zapanjujuće veliku izlaznu snagu u to vrijeme. Tijekom cijelog životnog vijeka modela, koji je trajao ukupno 16 godina, proizvedeno je preko 2.000 automobila. Posljednja varijanta, proizvedena između 1988. i 1990. godine, imala je 5,2 litarski V12 koji je proizvodio 455 konjskih snaga. Projekat je vodio Horacio Pagani, koji je u to vrijeme radio za Lamborghini.

U međuvremenu, Lamborghini je bankrotirao i dva puta mijenjao vlasnika. 1980. godine kupuju je Švicarci braća Mimran.

Njih dvojica vodit će kompaniju deset godina, a 1987. godine prodati je Chrysleru. Braća Mimran zaradili su mnogo novca. Kupili su stečajnu imovinu, obnovili kompaniju i zatim je prodali ogromnoj američkoj korporaciji.


Redali se vlasnici sve do.... Audija

Godine 1990. pokrenuta je zamjena za Countach - Lamborghini Diablo. Novi automobil također je dizajnirao legendarni Marcello Gandini. 

Kada je došao, bio je najbrži automobil na svijetu. Kao i Countach, imao je veliki srednje postavljen V12 iza vozača. Prvi automobili imali su motor od 5,7 litara. Kasnije varijante su prešle na 6 litara. Tijekom deset godina proizvodnje, skoro 3.000 automobila sišlo je s proizvodne trake. 

Istovremeno, kompanija je još tri puta promijenila vlasnika. Prvo korporativnu grupu iz Indonezije, a zatim malezijsku investicijsku kompaniju. Napokon, krajem 1998. godine moćni AUDI AG kupuje Lamborghini za 110 milijuna dolara. 

Audi odmah pokreće program restrukturiranja i modernizacije Lamborghinija. Posljednje dvogodišnje modele Diablo 2000 i 2001 proizvodi sa znatno višom kvalitetom od prethodnih automobila. Istovremeno, nastavlja rad na "baby Lambo" – onome što će kasnije postati Gallardo.

Godine 2001. proizveden je prvi Lamborghini u potpunosti pod nadzorom AUDI-ja – Lamborghini Murcielago. Proizvedeno ih je preko 4.000 tijekom deset godina, 25% više automobila od modela Diablo.

Istovremeno, 2003. godine, lansiran je Lamborghini Gallardo. Gallardo je bio jednostavniji od Murcielaga. Imao je V10 i ne tako spektakularan dizajn. Vrata su se otvarala prema van, kao na običnom automobilu. Bio je otprilike upola skuplji. I dalje je bio superautomobil, egzotičnog brenda, ali jednostavnijeg dizajna i konstrukcije.

 

Lamborghini Murcielago

 

Gallardo je postao neuporediv uspjeh u svijetu superautomobila. Nevjerovatnih 14.000 automobila proizvedeno je tijekom desetogodišnjeg životnog ciklusa automobila, u desetak različitih varijanti. Gallardo je postao model koji je Lamborghini preveo od male marke na periferiji do proizvođača superautomobila kojeg se treba paziti.

Međutim, ono što je novom automobilu nedostajalo u ekskluzivnosti, dobio je na kvaliteti. Više puta. Posjedovanje njemačkih inžinjera koji su napravili motore i pogonski sklop učinili su automobil izuzetno pouzdanim. Danas su mnogi Gallardi na putevima sa preko 150.000 km bez ikakvih problema. Nešto što bi prije samo 10 godina bilo potpuno nezamislivo za Lamborghini Diablo ili Countach.

Murcielago je 2011. zamijenjen Aventadorom. 2014. godine Gallardo je zamijenjen Huracanom. Danas ova dva automobila, i Lamborghini Urus, silaze s proizvodne trake u tvorničkom kompleksu u onoj istoj Sant'Agati.

 

“Enzo Ferrari nikada više nije razgovarao sa mnom. On je sjajan čovjek, priznajem, ali bilo ga je nevjerojatno lako uznemiriti”

– Ferruccio Lamborghini

Izvor: The epic story behind the Ferrari and Lamborghini rivalry, Peter Ternström, GranTourismo.
Prijevod: Merjema Germić, Pit.ba
Korektura i prilagodba: Manager.ba



 

Povezani članci

1

2

Tagovi:
Video
Željko Kiauta, poduzetnik iz Francuske
Od nogometnih škola Veleža i Lyona do platforme Sportiw
DAVORIN VIDAČKOVIĆ, GUMA M
Izazov je i užitak voditi tvrtku simbol automobilske branše
IVICA SIVRIĆ, REDAH
Javni sektor je često u sukobu umjesto u partnerstvu s privatnim