Vlasnici punionica za električne automobile u BiH, koji korisnicima trenutno besplatno isporučuju struju, tu uslugu bi vozačima uskoro mogli naplaćivati, a kolika će cijena biti po utrošenom kWh još nije poznato.
Na punionicama u Hrvatskoj naplata punjenja električnih vozila prvi put je uvedena 2021. godine, a ovog mjeseca došlo je do poskupljenja te usluge u prosjeku šest centi po kilovat satu. Punjenje baterije električnog vozila za vožnju od 100 km na Petrolovim punionicama u Hrvatskoj do 25. lipnja koštalo je 4,5 eura, a nova cijena je 5,85 eura.
Koliko košta punjenje električnog automobila na punionicama u Bosni i Hercegovini?
Direktor banjalučkog poduzeća EP Mobile, koje diljem BiH ima oko 50 stanica za punjenje električnih vozila, Nikola Karan za “Glas” kaže da korisnicima ne naplaćuju utrošenu energiju.
- EP Mobile za sada nema sustav naplate. Građani dođu i napune vozilo besplatno, a troškove snosi naša ugovorena strana, najčešće su to općine i gradovi. Mislim kako u BiH sustav naplate nitko ne provodi, eventualno možda hoteli koji tu uslugu nude da istu i naplate u sklopu svih troškova - priča Karan.
Dodaje kako ovo poduzeće već neko vrijeme radi na izradi softvera čija integracija će im omogućiti uvođenje sustava naplate.
- Cilj nam je, kao u Hrvatskoj i Sloveniji, integrirati softver i nuditi uslugu punjenja s naplatom. Međutim, proces osposobljavanja i puštanja u rad softvera nije nimalo lak i jednostavan. Očekujem kako ćemo taj posao završiti ove godine te softver integrirati na sve naše punjače u BiH. Kada to završimo imaćemo mogućnost naplate putem aplikacije, kao i kartično, a iznos tarife ćemo naknadno odrediti. Svakako će cijena biti prilagođena tržištu - kazao je Karan.
Prema mapi koju je izradio magazin auto.ba u zemlji trenutno postoji 129 punionica za električna vozila, a u mostarskom preduzeću Schrack Technik, koje se bavi distribucijom i postavljanjem punjača, kažu kako se u BiH zbog zakonske regulative korisnicima trenutno ne može naplatiti utrošak po kWh.
- Ukoliko niste registrirani za proizvodnju i prodaju električne energije, ne postoji način naplatiti kWh. Na pojedinim lokacijama vrši se naplata parkinga, samo što je parking mjesto na kojem je postavljen punjač nekoliko puta skuplji u odnosu na ono klasično mjesto - rekli su iz ovog preduzeća.
S ciljem stimuliranja građana na kupovinu električnih vozila čija bi masovnija uporaba značajno utjecala na smanjenje zagađenja zraka i zaštitu životne sredine, Vijeće ministara BiH krajem srpnja prošle godine uvelo je olakšice na uvoz automobila na struju. Carinske stope za uvoz hibridnih vozila smanjene su sa 15 na 5%, dok je za električna vozila namet potpuno ukinut.
Uređaj
U preduzeću “Scharck Technik” kažu da standardni, najjednostavniji punjač košta oko 1.700 KM.
- Na taj iznos treba dodati i troškove montaže, kabla za napajanje, sklopke, tako da sve ukupno košta između 2.000 i 3.000 maraka - navode.
Glas Srpske / Manager.ba