SAVJETI
9 poslovnih savjeta iz 90-ih koji još važe
Manager.ba/poslovnisvijet.ba BiH 31 siječnja, 2018

Čak i 20 godina kasnije neki poslovni savjeti zlata vrijede. Možda se neki od njih ne čini aktualnim, ali vjerujte da nije tako. Samo dobro čitajte “između redova”.

1. Vrata se otvaraju ovisno od toga koga poznajete 

Kasnih devedesetih možda smo govorili doslovno o vratima, ali u modernom virtualnom svijetu princip je ostao isti. Kada se prijavljujete na oglas za posao ili razmišljate o tome s kojim se ljudima želite povati, zajednički poznanici ili suradnici mogu odigrati veliku ulogu. Iako putem društvenih mreža možemo kreirati velike grupe kontakata, još uvijek će prednost imati kontakti koje ste stvorili uživo.

2. Dobro je imati kontakte, ali važno je i da ih održite 

Upoznati neku osobu je gubitak vremena ako ne planirate uložiti dodatni trud kako biste tu osobu s vremena na vrijeme podsjetili na to da ste se upoznali ili joj dali uvid u svoj razvoj karijere održavanjem kontakta. Podignite slušalicu s vremena na vrijeme, javite se bivšim kolegama i čestitajte praznike poslovnim partnerima. Male geste jednog dana mogu biti od velike važnosti.

3. Pokušajte se prilagoditi novoj situaciji 

Korporativna kultura nekad se vodila pravilom “jedna veličina pristaje svima”. Ukoliko ste imali priliku raditi bilo koji uredski posao bilo gdje, od Vas se očekivalo da se ponašate profesionalno, da poštujete hijerarhiju i radite ono što Vam se kaže, bez previše negodovanja. Individualne organizacijske kulture danas su možda nešto drugačije, ali potreba da se testira ‘možete li da se uklopite u postojeći tim’ uvijek će postojati.

4. Obucite se za posao koji želite raditi

Kao i poslovna kultura, poslovno oblačenje nekada je slalo vrlo jasnu poruku. Tijekom 90-ih, kao junior ste mogli biti obučeni poslovno ležerno, naprimjer, u polo majicu i pantalone ili suknju i lijepu bluzu. Do trenutka kada ste dogurali do seniorske pozicije, savjetovali su Vas da potražite odijelo, pristojne cipele i modne dodatke. Na osnovu Vašeg izgleda nadređeni su dobili jasnu poruku da imate ambiciju napredovati. A to pravilo važi i danas – bez obzira što šef danas možda nosi farmerke i jednostavnu crnu majicu.

5. Budite skromni i voljni učiti kroz svaki zadatak 

Tijekom 90-ih, ako Vam je šef tražio da mu donesete kavu i 10 kopija ugovora, učinili ste to s osmjehom. Shvatali ste da ste plaćeni za posao koji Vam daje direktan uvid u ponašanje nadređenih, kontakt sa njima i učenje od njih. Danas, oni s malo iskustva mogu doći u iskušenje i odbiti nešto što smatraju ‘beskorisnim poslom’, ali to ne znači da je odbijanje dobra ideja. Ljudska priroda nije se previše promijenila: skromnost će uvijek biti na cijeni. Na početku karijere ljudi se jako trude i beskrajne radne sate ulažu u zadatke koje nitko ne vidi. Teško da ćete napredovati ako se ne pobrinete da menadžeri budu svjesni Vašeg doprinosa i njegovog utjecaja. Današnje stavljanje timova u fokuse i produktivnost znače da je stvaranje vidljive dodate vrijednosti važnije nego ikad.

6. Loše ponašanje utječe na Vaš ugled 

Izgubiti živce na poslu nikada nije bilo poželjno, čak ni danas, usprkos nešto ležernijim pravilima i prijateljskoj radnoj atmosferi na poslu. Upravo suprotno, danas su rizici i veći jer vaš ispad neće biti samo nešto što se prepričava među kolegama ili kruži kao urbana legenda među novim radnicima, već je velika vjerojatnoća da ćete završiti na nekoj društvenoj mreži. Iste sekunde.

7. Iskoristite sve blagodati edukacija koje Vam poslodavac plaća

Koncept “zaposleni se moraju usavršavati kako bi ostali konkurentni” postoji već nekoliko desetljeća, a posljednjih godina 20. stoljeća firme nistu štedjele na tome. Danas, mogućnosti su još veće, posebno zahvaljujući (besplatnim) online edukacijama. Iako kompanije još uvijek ulažu novac u edukaciju zaposlenih, pitanje je vremena kada će odgovornost dodatnog učenja i usavršavanja biti u potpunosti na samim radnicima.

8. Ako želite sačuvati tajnu, nemojte je nikome otkriti

Tračarenje na poslu postoji oduvijek, a 1996. glavna briga je bila: šta ako kolegi povjerite trač, a to dođe do pogrešne osobe. Danas je ovo posebno rizično jer će, zahvaljujući svim sredstvima komunikacije i društvenim mrežama, Vaša tajna garantirano biti otkrivena ili doći do pogrešne osobe.

9. Poštovanje tuđeg vremena je važno

Poslovna kultura 90-ih nije poznavala kašnjenje i remećenje tuđeg rasporeda. Mislili smo da su ljudi tada zaposleni, ali danas je ta zaposlenost otišla korak dalje. S obzirom na opterećene rasporede modernog doba, kašnjenje nije samo nepristojno, već možete nepovratno izgubiti priliku za sklapanje dobrog posla.

Povezani članci

1

2