U 2019. godini često smo pisali o umjetnoj inteligenciji - njenim dobrim i lošim stranama, ali i otkrićima koja bi mogla promijeniti način na koji doživljavamo umjetnu inteligenciju u budućnosti.
No, kad govorimo o budućnosti umjetne inteligencije, ne mislimo na onu za 50 ili 100 godina. S obzriom na to kako se brzo umjetna inteligencija razvija, budućnost u njenom smislu odnosi se već na sljedeću godinu.
Stručnjaci koji se bave umjetnom inteligencijom dali su svoja predviđanja o tome što će se na tom području događati u sljedećih 12 mjeseci. Hoćemo li vidjeti umjetnu inteligenciju u svakom domu (u većini domova ju već koristimo iako toga možda nismo svjesni) ili će nam umjetna inteligencija zamijeniti liječnike, odvjetnike pa čak i novinare?
Sprječavanje pristranosti
Jedan od najvećih problema s kojima se istraživači susreću prilikom stvaranje umjetne inteligencije je njena pristranost. Da, umjetna inteligencija je umjetna i ona ne bi trebala biti pristrana, ali ljudi koji ju osmišljavaju i programiraju - jesu. Zato, vjeruje Zachary Jervinen iz OpenTexta, sljedeća će godina biti presudna u razvijanju strategija koje bi spriječile ili uklonine pristranost u umjetnoj inteligenciji.
Jervinen vjeeruje kako je za to ključna veličina baze podataka na kojoj se temelji umjetna inteligencija i iz koje "uči". Podaci koji se unose u bazu moraju biti što obuhvatniji i trebali bi predstavljati trenutno stanje, a ne stanje s kakvim smo se susretali u prošlosti.
Umjetna inteligencija i etika
Baš kao što pristranost može upropastiti sve pozitivne strane umjetne inteligencije, tako i nedostatak etike može učiniti više štete nego koristi.
Ashvin Kamaraju iz Thalesa ističe kako je važno da umjetna inteligencija zadrži neutralnost, a oni koji ju "uče" vode računa o nepristranosti i pružaju joj podatke koji nisu pristrani ili prepuni predrasuda koje bi u konačnici mogle utjecati na njeno donošenje odluka odnosno funkcioniranje.
Prijetnja deepfakeova
Deepfake videi koji su se pojavili ove godine, pokazali su koliko štete mogu napraviti ako su dobro osmišljeni i plasirani na društvenim mrežama. Iako su najveće društvene mreže već krenule u borbu protiv deepfake videa, a u Kini su ih čak i zabranili, činjenica je da će se oni sve češće koristiti kako bi se plasirale neistinite vijesti, ali i provodili kibernetički napadi.
Jesper Fredreriksen iz Okte smatra kako bi kibernetički kriminalci mogli iskoristiti deppfake videa kako bi zaradili, izvukli novac od korporacija i tako im nanijeli veliku štetu. Zbog toga će upravo velike korporacije morati voditi računa o tome i pobrinuti se da zaštite sebe i svoje poslovanje korištenjem nekog od alata za prepoznavanje deppfake videa.
Umjesto ljudskih resursa - umjetna inteligencija?
Velike tvrtke se često u procesu zapošljavanja novih ljudi moraju boriti s velikim brojem kandidata. Taj proces oduzima mnogo vremena zaposlenima u ljudskim resursima - od pozivanja kandidata na razgovore, pregledavanja njihovih životopisa, obavještavanja o sljedećem koraku pa sve do samog procsa zapošljavanja. Stoga ne iznenađuje što sve više tvrtki uvodi umjetnu inteligenciju u cijeli proces.
Kroz chatbotove pogonjene umjetnom inteligencijom mogu u istom trenutku obavijestiti tisuće kandidata o tome gdje se nalaze u procesu natjecanja za posao. Jednostavno im mogu javiti personalizirane termine za intervjue, pa čak i obaviti inicijalne "razgovore" putem chata.
Byrne Mulrooney iz Korn Ferry Digitala smatra kako će u sljedećoj godini i zaposlenici samih tvrtki početi koristiti umjetnu inteligenciju za obavljanje poslova ljudskih resursa unutar tvrtke. Javljanje na interne natječaje, provođenje različitih edukacija ili procjena vještina, mogu se jednostavno obaviti putem računala i chatbota. Umjetna inteligencija također će omogućiti zaposlenicima da na jedan da "isprobaju" neku novu poziciju u tvrtki i vide bi li to bilo nešto za njih prije nego se prijave na natječaj ili zatraže premještaj.
Umjetna inteligencija neće zamijeniti ljude, ali će ih "proširiti"
Iako se mnogi brinu da će umjetna inteligencija "uništiti" brojna radna mjesta i učiniti ljude suvišnima, to se sigurno neće dogoditi u sljedećoj godini. No, ono što će se dogoditi je suradnja ljudi i umjetne inteligencije. Felix Gerdes iz insight UK uvjeren je kako će umjetna inteligencija pomoći ljudima da obavljaju poslove koji su repetitivni i jednostavno naporni - poput korisničke podrške. Njemački zrakoplovni prijevoznik Lufthansa već koristi umjetnu inteligenciju u kombinaciji s ljudima kako bi svojim putnicima pružila bolju i bržu uslugu. U sljedećim godinama to će isto napraviti i druge industrije kako bi svoje zaposlenike "rasteretile" i omogućile im da budu produktivniji u drugim područjima.
Bolje razumjevanje umjetne inteligencije
Za mnoge je još uvijek umjetna inteligencija velika nepoznanica. Zato bi 2020. mogla biti godina u kojoj će se s umjetne inteligencije ukloniti veo tajnovitosti. Teg Dosanjh iz Samsunga ističe kako tvrtke moraju biti spremne za taj korak i aktivno educirati ljude i otklanjati njihove strahove i nedoumice. Jer samo ako ljudi prihvate umjetnu inteligenciju kao nešto što im može pomoći, a ne kao neprijatelja kojem se treba oduprijeti, mogu početi iskorištavati sve prednosti koje im ona donosi.
Uspon autonomnih vozila
Autonomna vozila možda nisu na našim cestama, ali samo je pitanje vremena kad će se pored vas provesti automobil bez vozača ili za čijim volanom netko čita knjigu. Upravo je umjetna inteligencija neophodna komponenta za razvoj autonomnih vozila, pogotovo onih više razine autonomije.
Danny Shapiro iz NVIDIA vjeruje kako ćemo upravo u 2020. vidjeti sve veći broj regulatornih tijela koja će se pozabaviti autonomnim vozilima, odobriti dozvole za testiranje u stvarnim uvjetima, ali i donijeti određeni zakonodavni okvir koji bi mogao omogućiti njihov daljni razvoj.
Umjetna inteligencija znači promjene u tvrtkama od vrha do dna
Analitička kuća Gartner procjenjuje kako će u 2020. 80 posto organizacija započeti s internim edukacijama o umjetnoj inteligenciji kako bi pripremili svoje zaposlenike na nove tehnologije. No, to ne znači da će do kraja godine svi biti stručnjaci za umjetnu inteligenciju.
Roger Magoulas iz O'Reillyja ističe kako edukacija zaposlenika nije ni jednostavan ni brz posao. On ne obuhvaća samo učenje zaposlenika kako da koriste alate temeljene na umjetnoj inteligenciji, već rješavanje pristranosti i kritičan pogled na samu organizaciju. Ljudi moraju shvatiti da će oni učiti od umjetne inteligencije, ali i da će ona učiti od njih. A to znači da ju ne smiju učiti negativnim praksama, ma koliko to primamljivo bilo.
Glasovni asistenti osvajaju urede
Svi znamo tko su glasovni asistenti i za što ih možemo koristiti. No do sad smo ih većinom koristili za osobne potrebe. U 2020. oni će se polako infiltrirati i u urede.
Alberto Pan iz Denodoa uvjeren je kako će tvrtke od sljedeće godine uvoditi sve više glasovnih asistenata kako bi klijentima pružili personaliziranu uslugu kakvu oni očekuju, ali i kako bi prikupljali velike količine podataka koji bi se potom koristili za donošenje boljih odluka i bolje poslovanje tvrtke.
Dr. AI će vas sad primiti
Da umjetna inteligencija može imati veoma široku primjenu u zdravstvu, već je dokazano u nekoliko navrata. Umjetna inteligencija bolje prepoznaje i dijagnosticira rak, tumore pa čak i srčane bolesti.
No da bi se stvorile baze podataka za umjetnu inteligenciju, netko mora baratati s gomilom privatnih podataka. Upravo zato Marcus Vass iz OSborne Clarkea smatra da će 2020. biti godina kad će se zdravstveni podaci napokon početi koristiti i za širi razvoj umjetne inteligencije.
Novi podaci omogućiti će daljnji razvoj
Baš kao što će otvaranje zdravstvenog sektora omogućiti bolji razvoj umjetne inteligencije u medicini, tako će i podaci iz drugih područja omogućiti daljnji razvoj i primjenu umjetne inteligencije.
Ina Fairclough iz MuleSofta uvjeren je kako umjetna inteligencija još nije dosegnula svoj puni potencijal. Kako bi to ostvarila tvrtke i organizacije moraju otključati svoje podatke koristeći API-je te omogućiti umjetnoj inteligenciji da stvori novu vrijednost u kompleksnom kontekstu u stvarnom vremenu.
Manipulacija umjetnom inteligencijom
Za Kevina Boceka iz Venafija, 2020. će biti presudna godina u kojoj će umjetna inteligencija koja donosi odluke postati neizostavan dio u velikim tvrtkama i organizacijama. No, to otvara prostor i za manipulaciju umjetnom inteligencijom i odlukama koje donosi. Stoga će tvrtke morati posebnu pozornost posvetiti samom procesu donošenja odluka i nadzirati umjetnu inteligenciju. Jer ako nitko u tvrtki ne zna kako je odluka donesena, to bi moglo dovesti do otpora u njenom provođenju, ali i do donošenja loših odluka koje bi mogle imati trajne posljedice.