ŠTO NAM JE DONIJELA 2024.
Turistička (r)evolucija odvija se diljem svijeta
Manager 31 prosinca, 2024

Prije samo dva desetljeća, turizam je predstavljao daleko predvidljiviji fenomen. Dvije ključne sezone (ljetna i zimska) određivale su tokove kretanja, dok su zahtjevi turista bili jednostavni i međusobno veoma slični. 

 

Davne 1861. godine počela je era organiziranog turizma, kada je Thomas Cook pokrenuo grupno putovanje radnika, za duh tadašnjeg vremena i društva revolucionaran korak. Više od 150 godina kasnije, turizam postaje osnovna potreba modernog čovjeka. Prolazi kroz dramatične promjene, a 2024. godina pokazuje kako inovacije i novi zahtjevi oblikuju budućnost putovanja.

Piše: Ivana Ninić, TU Magazin


Od sezone do personalizacije

Glavni pokretač promjena u ovoj masovnoj industriji je, prije svega, psihologija turista. Umjesto grupnih tura s unaprijed definiranim planom, turisti danas biraju fleksibilne itinerere, letove, pa čak i specifične detalje poput unikatnih smještajnih opcija ili načina upoznavanja destinacije. 

Generički aranžmani gube utrku s individualnim putovanjima, koja su autentična, kreativna i u cjelosti prilagođena zahtjevima pojedinca. Turisti žele jedinstvena iskustva kao što su skrivena sela, lokalni festivali ili ekološki održive ture koje poštuju prirodno okruženje. Čovjek dolazi do spoznaje kako je svijet dostupniji nego ikada ranije i kako je sve što zamisli – ostvarivo. Razvija nove potrebe i zahtjeva drugačije uvjete, a svi subjekti turizma rade kako bi svojim klijentima pružili što potpuniji doživljaj i iskustvo. Jedno je sigurno, paket aranžmani postaju neprimjetni u odnosu na individualna putovanja.

Razlog se krije u osnovnoj ljudskoj potrebi – potrebi za slobodom. Ono što je nekada bilo nezamislivo, danas je standard, a ubrzavanju ove transformacije, uz globalne trendove i promjene, najviše doprinosi sve veća uporaba digitalne tehnologije.


Do najudaljenijih dijelova svijeta jednim klikom

Umjetna inteligencija (AI) svakako je najveće dostignuće digitalnog svijeta u 21. stoljeću. Kreirana je kako bi oponašala ljudske aktivnosti, što se dalo iskoristiti i u turističkom svijetu. Platforme za rezervaciju, aplikacije za planiranje putovanja i mogućnost izravnog kontakta s lokalnim pružateljima usluga omogućile su turistima sami kreirati svoje avanture ili uživati u upoznavanju svijeta iz sasvim drugačijeg kuta, kroz aplikacije i virtualnu stvarnost. 

Nisu samo putnici korisnici alata digitalnog svijeta. Lanci hotela, turističke agencije, aviokompanije i drugi organizatori putovanja također su pronašli značajne prednosti i dobre strane uporabe umjetne inteligencije.

Hoće li u narednim godinama ključevi i kartice koji otvaraju vrata hotelskih soba biti zamijenjeni skenerom zjenice? Hoće li transformacija turističkog poslovanja, brisati brojna radna mjesta, ujedno stvarajući nova?

Atraktivno uređeni uredi agencija, smještenih u srcima gradova, dobile su suvremenog rivala – putničke agente, koji rade odakle žele i kada požele. Ovaj fleksibilan način poslovanja omogućen je zahvaljujući modernoj tehnologiji, koja pojedincima pruža šansu, kombinirajući ljubav prema putovanjima i vještine komunikacije, postati virtualni suputnici i šefovi vlastitog vremena, a ubrzani tempo svakodnevice čini ovaj koncept posebno privlačnim. Umjesto gubljenja sati u prometu ili čekanju na red u agencijama, sada je dovoljno poslati mail u kojem ćete navesti svoje želje: destinacije koje vas privlače, budžet kojim raspolažete i sve posebne zahtjeve i u kratkom vremenskom roku dobiti odgovor u vidu personalizirane ponude. Bez stresa, bez komplikacija. 

Ipak, digitalni nomadi i njihovi virtualni alati nisu potpuno potisnuli tradicionalne pristupe, jer čar izravnog kontakta i provjerenih metoda organizacije putovanja, nikada u cijelosti ne može biti obesmišljen ili zastario.

Novi svijet mogućnosti i dostignuća, svakodnevno otvara vrata ideja i razvoja. Uz personalizirane aranžmane i digitalizaciju, počinje ekspanzija, do sada, nedovoljno poznatih dijelova svijeta. Tako se, uz detaljno opisane i proučene destinacije, na popisima želja sve češće nalaze i oni krajevi planete, koji su ranije za turiste bili poput enigme. Dovoljno je samo nekoliko (pravih) klikova i osigurali ste si stvaranje uspomena u Japanu, Kataru, Indiji ili Etiopiji.


Posao i zadovoljstvo

Pandemija virusa donijela je globalni šok turizmu, suočavajući turističku industriju s nezapamćenim padom i izazovima. Samo četiri godine kasnije, čini se kako svjedočimo ne samo oporavku, već i enormnim promjenama u samoj suštini turizma. 

Naglasak se s ekonomskog pomjerio na dublju, sociološko-psihološku, dimenziju, prilagodivši se drugačijoj stvarnosti i potrebama modernog putnika. Putovanje danas nije samo korištenje godišnjih odmora i slobodnog vremena, već i pronalazak unutarnjeg mira i ispunjenosti, trenutak introspekcije i upoznavanja vlastitog "ja" kroz promatranje drugih kultura. 

I ne samo to – turizam postaje posao ili omogućuje ponijeti posao sa sobom. Otuda i "bleisure" putovanja. Sam izraz teško je doslovce prevesti, ali kombinira riječi: posao i zadovoljstvo. Trenutak pronalaska potpune slobode, bez radnog vremena, uredskog stola i drugih fiksnih odrednica ili trenutak brisanja granica između poslovnog i privatnog života? Bilo kako bilo, bleisure je apsolutni hit i trend.


Era "impresionizma"

Turizam, kao znanstvena disciplina (ne znanost) poštuje i njeguje određene teorijske okvire, ali primoran je na konstantna odstupanja i prilagođavanja promjenljivim tematikama. Temelj svih oscilacija i turbulencija leži u samim pokretačima – ljudima. Naše specifične i različite tendencije i preferencije, poput motora, konstantno pokreću turizam kao fenomen i gospodarsku granu. Ispratili smo 2024. godinu i upravo u tom razdoblju svjedočili snazi ljudskog faktora. Kroz brojne pothvate i napore, turizam se nije samo prilagođavao današnjici, već se u cjelosti redefinirao spram novih zahtjeva.

Iza, prividno, jednostavnog procesa odabira destinacije i organizacije putovanja stoji čitav niz međusobno povezanih faktora. Sektor koji kombinira ekonomiju, zemljopis, sociologiju, psihologiju, matematiku i ekologiju, ujedno balansirajući između globalnih trednova i modernizacije, ne samo kako je sinonim za prilagodljivost, već i za izazovnost.

S nestrpljenjem, ali nikako i nepoverenjem, gledamo prema 2025. godini i novim horizontima koje će nam turizam otvoriti. Uvek spreman iznenaditi, inspirirati i fascinirati, ostavlja nas u znatiželji je li ova godina još jedan korak naprijed u evoluciji?

 

Izvor: TU magazin
Prilagodba: Manager.ba

Tagovi:
O Autoru
Manager
Najnovije vijesti
Video
ADIL ŠUTA
Menadžerska funkcija pomogla mi je ovaj posao lakše naučiti, prihvatiti i primjeniti
DUH MEDITERANA
Hercegovačka vinska cesta
OGROMNA DODANA VRIJEDNOST
Tvrtke iz Hercegovine prednjače u izvozu