Od male ideje do velikog ostvarenja
Planiranje i praćenje osnovnih troškova vašeg biznisa
Manager PODUZETNIŠTVO 16 lipnja, 2021
Izvor fotografije:
pexels.com

Strateško planiranje je jedan od važnijih faktora koji mogu unaprijediti poslovanje firme, te je usmjeriti na ispravan poslovni put i pravilan razvoj kroz povećanje efikasnosti poslovanje i smanjenje troškova.

 

PROČITAJTE VIŠE: POČETAK VAŠE PODUZETNIČKE PRIČE: Ulazak u svijet poduzetništva

 

Fiksni i varijabilni troškovi malog biznisa

Svaki biznis, bilo da se radi o prodaji proizvoda ili pružanju usluga, ima jedinstven krajnji cilj svog poslovnog poduhvata, a to je ostvarenje profita. Krucijalno je da od početka razmišljate o svojim troškovima, da ih unaprijed planirate i poduzmete sve ono što je u vašoj moći kako biste se održali na planiranom putu ka ostvarenju poslovnih ciljeva.

Poduzetnici nerijetko većinu poslovnih odluka donose intuitivno, po pruženoj poslovnoj ili tržišnoj prilici.

Kao što je slučaj sa većim kompanijama, i poduzetnicima je bitno strateško planiranje koje predstavlja kreativno predviđanje problema i pronalaženje rješenja za probleme koji se mogu pojaviti na putu ka ostvarenju određenog cilja.

Strateško planiranje je jedan od važnijih faktora koji mogu unaprijediti poslovanje firme, te je usmjeriti na ispravan poslovni put i pravilan razvoj kroz povećanje efikasnosti poslovanje i smanjenje troškova.

Vremenom, prilikom povećanja obima posla, javlja se potreba za pronalaskom većeg prostora za poslovne svrhe ili čak zapošljavanje dodatnih zaposlenika, što zahtjeva planiranje unaprijed. Da biste izgradili profitabilan biznis to ne znači samo ulaganje u dobar marketing, odlično poznavanje potreba vaših klijenata, stručno pružanje usluga odnosno prodaja proizvoda, već je bitno i da razumijete koji su to troškovi i izdaci koji proizilaze iz svakodnevnih poslovnih aktivnosti i kakav imaju uticaj na profitabilnost biznisa.

Kod poslovanja malih firmi postoje dvije vrste troškova: fiksne i varijabilne troškove. Jedni troškovi su nepromjenjivi u kratkom roku, dok se drugi povećavaju ili smanjuju direktno kao rezultat promjena u proizvodnji ili prodaji. S obzirom da promjena fiksnih ili varijabilnih troškova utiče na neto prihod kao i na rentabilnost firme, bitno je da znate razlikovati ove dvije vrste troškova kako biste mogli pronaći način da ih reducirate.

 

 

Naučite razliku između fiksnih i varijabilnih troškova

Fiksni troškovi, kao što i sam naziv govori, su troškovi koji su kontinuirani tokom određenog perioda bez obzira na obim proizvodnje i prodaje. Što znači, bez obzira koliko ste proizvoda prodali ili niste i dalje postoje fiksni troškovi koje morate platiti. Najčešći fiksni troškovi koji se plaćaju svakog mjeseca uključuju određene režije kao osnovni opšti troškovi. 

Primjeri fiksnih troškova:

•    Mjesečna najamnina poslovnog prostora i režije
•    Plate zaposlenika i uplata doprinosa
•    Sanitarne usluge održavanja
•    Otplata hipoteke i kredita
•    Računovodstvene i pravne usluge
•    Marketing i oglašavanje

Da biste smanjili određene fiksne troškove, potrebno je da donesete određene odluke u zavisnosti od potreba vaše djelatnosti, poput pronalaska jeftinijeg poslovnog prostora, unapređenje određene tehnologije ili smanjenja broja zaposlenih. Budući da ostaju isti tokom finansijske godine, fiksne troškove je lakše isplanirati i finansirati, ali se u manjoj mjeri mogu kontrolisati jer nisu povezani sa procesom i obimom proizvoda.

Rijetke su stvari u životu koje su nepromjenjive, uključujući i troškove poslovanja, a kada se troškovi mijenjaju u odnosu na aktivnost poslovanja tokom određenog perioda, onda su to varijabilni troškovi. Takvi troškovi su troškovi radne snage ili sirovina, jer se proizvodi mijenjaju s prodajom i nastaju kao rezultat dodatne prodaje ili proizvodnje zaliha, što znači da uglavnom doprinose izračunavanju bruto marže i direktno su povezani sa stvaranjem zaliha ili prodajom.

Primjeri varijabilnih troškova:

•    Troškovi i sirovine koji se koriste zaproizvodnju
•    Troškovi prodanih proizvoda
•    Putovanja, zabave i hoteli
•    Dostava i prevoz
•    Provizije za prodaju i bonusi

Navedeni varijabilni troškovi se mijenjaju u zavisnosti od vrste djelatnosti. Kako prodaja raste, tako rastu i promjenjivi troškovi i obrnuto, kako prodaja opada, varijabilni troškovi opadaju.
Kako bi uštedila, firma ima mogućnost smanjenja određenih varijabilnih troškova, na primjer, vlasnik može pronaći firmu sa nižom cijenom određenog proizvoda ili usluge za firmine potrebe. U većini slučajeva smanjenje varijabilnih troškova je jednostavnije za upravljanje u odnosu na fiksne troškove, ali s obzirom da se kontinuirano mijenjaju iz mjeseca u mjesec, teže ih je nadgledati i kontrolisati jer mogu lako i brzo smanjiti profitnu maržu i dovesti do velikih gubitaka ili čak naglog dobitka.

 

 

Postoje i mještoviti troškovi koji se sastoje i od fiksnih i od varijabilnih elemenata. Jedan od primjera može biti plata prodavača, gdje je dio plate fiksan, a ostatak je provizija za prodaju.

Prilikom izračunavanja fiksnih i varijabilnih troškova firme, trebali biste optimizirati fiksni dio na fiksne troškove, a varijabilni dio na varijabilne troškove. Promjena bilo kojih od troškova utiče na neto dobit. Promjena obima prodaje uvijek utiče na neto dobit jer varijabilni troškovi, poput troškova materijala i plata zaposlenih, rastu sa obimom prodaje.

S druge strane, iako promjenjivi troškovi rastu s povećanjem količine prodaje, jedinični troškovi se mogu smanjiti. Na primjer, prilikom kupovine proizvodnog materijala, razmotrite da li kupovinom u većoj količini možete dobiti nižu cijenu.

Ukoliko vas više zanima o pokretanju vlastitog biznisa ili jednostavno trebate pomoć kroz cijeli proces registracije firme, javite nam se na mail [email protected] ili nas zapratite na našim Facebook i Instagram profilima.

Tagovi:

Selma Čikotić

Autor opis: 
Master studij na "Ekonomskom fakultetu" u Sarajevu, dugogodišnje iskustvo u bankarskom i računovodstvenom sektoru. Vlasnica računovodstvene agencije "COUNT ON ME" u Sarajevu.
Slika autora: 
O Autoru
Manager
  • LRC d.o.o. Sarajevo
  • Relax Outdoor Center
  • Euro-Express d.o.o.
  • Connect Agencija
  • Lager d.o.o. Posušje
Video
MATE RIMAC
12 najtežih mjeseci u stvaranju Rimac Automobila
VIDEO
Zašto bih kupila kod vas, a ne kod vaše konkurencije - skinite povez s očiju
VIDEO
Kako postati freelancer u BiH?