SAVJETI
Najbolji lideri imaju zaraznu pozitivnu energiju
manager.ba Prodaja i menadžment 07 lipnja, 2022

Pandemija je značajno uticala na dobrobit i energiju mnogih. Pozitivno stimulisanje lidera je važnije nego ikad.

 

Pozitivna relaciona energija — energija koja se razmjenjuje između ljudi koja pomaže da se oni uzdižu, oduševljavaju i obnavljaju — međutim, nije površna demonstracija lažne pozitivnosti, poput pokušaja razmišljanja o sretnim mislima ili zatvaranja očiju pred vrlo stvarnim stresom i pritiscima kojim su zaposleni preopterećeni. Umjesto toga, to je aktivna demonstracija vrijednosti. Brojne studije pokazuju da pozitivni energizirači proizvode znatno veći nivo angažmana, nižu fluktuaciju i poboljšani osjećaj blagostanja među zaposlenima. U organizacijama se javljaju superiorni povrati dioničara, a u nekim studijama rezultati premašuju industrijske prosjeke u profitabilnosti i produktivnosti za faktor četiri ili više.

Istraživači i lideri su vijekovima tražili tajnu uspešnog liderstva. Desetine novih knjiga svake godine obećavaju da će dati odgovor. Otkriveno je da najveći preduslov uspjeha lidera nije njihova harizma, uticaj ili moć. To nije ličnost, privlačnost ili inovativni genije. Jedina stvar koja zamjenjuje sve ove faktore je pozitivna relaciona energija: energija koja se razmjenjuje između ljudi koja pomaže da se oni uzdižu, oduševljavaju i obnavljaju.

Evo šta lideri treba da znaju o pozitivnoj relacionoj energiji, za koju smo otkrili da je najviše nedovoljno iskorišćen, ali moćan preduslov liderstva i organizacionog uspjeha.

 

Važnost pozitivne relacijske energije

U provedenim istraživanjima, uključujući  intervjue s hiljadama lidera i zaposlenih i dvije decenije istraživanja o pozitivnom liderstvu, posmatrani su ljudi u smislu njihove mreže odnosa: zajednice, organizacije i porodice. Primijećeno je da određeni odnosi unutar tih mreža izuzetno poboljšavaju život. Rezultat su izvanredne performanse. Konkretno, obično postoji jedna osoba u centru ovih mreža koja je odgovorna za većinu kretanja naprijed — da ne spominjemo dobrobit — od svih ostalih. Nazivamo ih pozitivnim energiziračima.

Najveća tajna Energizers-a je da, uzdižući druge kroz autentično liderstvo zasnovano na vrijednostima, oni na kraju podižu i sebe i svoje organizacije. Pozitivni pokretači energije demonstriraju i njeguju vrline, uključujući oprost, saosećanje, poniznost, ljubaznost, povjerenje, integritet, poštenje, velikodušnost, zahvalnost i priznanje u organizaciji. Kao rezultat, svi cvjetaju.

Pandemija je značajno uticala na dobrobit i energiju mnogih. Pozitivno stimulisanje lidera je važnije nego ikad. Pozitivna energija, međutim, nije površna demonstracija lažne pozitivnosti, poput pokušaja razmišljanja o sretnim mislima ili zatvaranja očiju pred vrlo stvarnim stresom i pritiscima koje doživljavaju preopterećeni zaposlenici. Umjesto toga, to je aktivna demonstracija vrijednosti.

Upoznali ste ovakve ljude. Oni su kao sunce. Ovi ljudi ulaze u prostoriju i čine da ona blista. Svi postaju puni energije, oduševljeni, nadahnuti i povezani. Ovi užareni ljudi su pozitivni energizirači.  Ostali članovi ovih mreža iscrpljuju se: oni koji ostavljaju druge osjećajući se bez energije, demoralizirani, umanjeni i nenadahnuti. Znate one - svaki put vam iscrpe energiju. Dali smo im naziv de-energizers.

U provedenoj analizi ovih energizirajućih i deenergizirajućih pojedinaca u radnom okruženju, posebno su bili zainteresovani za proučavanje energizirajućih efekata lidera, jer su lideri najvažniji faktor u obračunu učinka organizacije. Ove studije su nam dale ogroman uvid u tajne svakog uspješnog lidera.

Brojne studije koje su provedene pokazuju da pozitivni energizatori proizvode znatno veći nivo angažmana, nižu fluktuaciju i poboljšani osjećaj blagostanja među zaposlenima. To je dijelom zato što se na ćelijskom nivou moždane aktivnosti povećava debljina korteksa kroz izlaganje relacijskoj energiji, povećavaju se hormoni kao što su oksitocin i dopamin, a na ćelijskom nivou u tijelu se smanjuje upala i povećava imunitet na bolesti. U organizacijama se dešavaju superiorni povrati dioničara, a u nekim od studija, rezultati su premašili industrijske prosjeke u profitabilnosti i produktivnosti za faktor četiri ili više.

Evo šta razlikuje pozitivnu relacionu energiju. Fizička energija se smanjuje upotrebom. Trčanje maratona nas iscrpljuje. Treba nam vrijeme za oporavak. Isto je i sa upotrebom mentalne i emocionalne energije. Postajemo umorni i moramo se oporaviti. Jedina vrsta energije koja se ne umanjuje već se zapravo podiže upotrebom je pozitivna energija odnosa. Rijetko se iscrpljujemo, na primer, kada smo u blizini ljudi sa kojima imamo ljubavne odnose, odnose povjerenja i podrške. Pozitivna relaciona energija je samopojačavajuća. Sposobnost lidera da generišu relacionu energiju je u stvari toliko moćna da daje nevjerovatnu prednost energiziračima. Oni mogu preokrenuti kompanije koje su propale, riješiti naizgled osuđene situacije i revitalizirati neangažovane i "izgorjele" zaposlenike.

Procjena relacijske energije

Evo kako su identifikovani energizatori: istraživači su pitali članove stotina organizacija — od mam-and-pop startupa do multinacionalnih korporacija — ovo pitanje: „Kada stupim u interakciju sa ovom osobom [osobom X] u svojoj organizaciji, šta se dešava sa mojom energijom?“ Drugim riječima, od svake osobe je zatraženo da ocijeni sebe na skali od veoma pozitivno napunjene do veoma deenergizirane kada je u interakciji s drugom osobom u svom preduzeću. Svaki član seniorskog tima, na primjer, ocijenio je svoju interakciju sa svakim drugim članom seniorskog tima.

Rezultati iztraživanja su zapanjujući. Kada lideri pokažu pozitivnu relacionu energiju, to katapultira performanse na novi nivo. Tačnije, pozitivni energizatori:

- Da li su sami po sebi daleko bolji od drugih
- Pozitivno utiču na performanse drugih, tako da drugi ljudi imaju tendenciju da napreduju u njihovom prisustvu
- Postoje u većem broju u organizacijama sa visokim učinkom nego u organizacijama sa prosječnim učinkom

Kada je lider pozitivan energent, organizacija ima veće:

Inovacija (atribut broj jedan koji izvršni direktori traže u različitim industrijama i zemljama)
Timski rad
Finansijski učinak, uključujući produktivnost i kvalitet
Kohezija radnog mjesta

A kada je lider pozitivan energent, zaposleni imaju veće:

Zadovoljstvo poslom
Dobrobit
Performanse
Odnosi sa porodicom


 

Šta pozitivno stimuliranje lidera čini tako uspješnim?
Za ove rezultate postoji botanički termin: heliotropni efekat. To je fenomen u kojem se biljke prirodno okreću i rastu u prisustvu svjetlosti. U prirodi, svjetlost je sila koja daje život; fotosinteza se odvija samo u njegovom prisustvu.

Ljudska bića imaju istu inherentnu privlačnost prema energiji koja daje i održava život. Ovaj oblik energije je ono što primate — i dajete — u odnosima sa drugima. Decenijama istraživanja pokazuju da nas ova pozitivna energija odnosa hrani i čini da oživimo. Na primjer, istraživanje profesorice UC Irvine Sarah Pressman pokazuje da je potreba za pozitivnom društvenom vezom toliko velika da je nedostatak gori za vaše zdravlje od pušenja, gojaznosti ili visokog krvnog tlaka i smanjuje dugovječnost. Nasuprot tome, pozitivna društvena povezanost ne da nam može samo produžiti život, nego može i ojačati naš imuni sistem i smanjiti stopu anksioznosti i depresije.

U organizacijama se ovi efekti uvećavaju kroz vođu. Odnosno, energija odnosa lidera ima ogroman uticaj na zaposlene, više nego skoro bilo koji drugi odnos na poslu.

Uzmite, na primjer, Ashley Bernardi, osnivača i izvršnog direktora firme za odnose s medijima Nardi Media. Vidjela je da se njen poslovni prihod udvostručio u rasponu od dvije godine, sa šest na sedam cifara - uprkos ekonomskom preokretu pandemije. Bernardi je napravila jednu promjenu u tome tko je bila dok je vodila, i to je nešto što svako može naučiti.

Zdravstvena kriza 2016. godine navela ju je da promijeni smjer kako vodi svoju kompaniju i tim. Nakon što je doživjela iscrpljujući oblik lajmske bolesti u kombinaciji s postporođajnom depresijom zbog koje je ostala prikovana za krevet nakon rođenja trećeg djeteta, Bernardi je imala trenutak istine. Njena bolest je dovela do većeg saosećanja i razumevanja za druge. Shvatila je da se svi pojavljuju kako bi se suočili s izazovima s kojima se susreću u ličnom životu. Kako je fizički ozdravila i postala suosjećajniji vođa, njen posao je počeo cvjetati. Posvetila je vrijeme stvaranju osnovnih vrijednosti svoje kompanije – koje uključuju porodicu i ljubaznost – i pobrinula se da da primjer svom rastućem timu i klijenteli. I po prvi put u životu, Bernardi je počela da se odlično brine o svom fizičkom i emocionalnom zdravlju: Redovno je praktikovala meditaciju, disanje i jogu; počela trčati; prioritet dobar san; i, da, čak su uzimali radne pauze i drijemanje. Upisala se na Yaleov kurs Coursera o nauci o blagostanju.

Kao što sada možete pretpostaviti, Bernardi je lider koji daje pozitivnu energiju. Kako ona priča: „Kada sam naučila da sebe stavim na prvo mjesto, vidjela sam da se transformacija dešava u mom životu na najmoćnije načine: privukla sam članove tima istomišljenika koji su se međusobno podizali i usklađivali sa mojim osnovnim vrijednostima, jedan od njih je ljubaznost. Naš posao je procvjetao.”

Ovo je više od potrebe da se zaposleni osećaju cenjeno, poštovano i angažovano; već znamo da su te stvari važne. Kada dobiju priznanje, podršku i ohrabrenje, izostanak je nizak, produktivnost i profitabilnost su visoki, a kvalitet i sigurnost se poboljšavaju. Ali pozitivni energizatori katalizuju sve ovo i više.

Pozitivna relaciona energija tada postaje recipročna. Energetski pristup drugima djeluje kao kontinuirani mehanizam za povećanje energije, što zauzvrat proizvodi obilje energije u cijeloj mreži. Energizatori se sami razmnožavaju, gradeći mreže pozitivnih energizatora oko sebe, a taj heliotropni efekat se širi kako bi privukao još više.

Da parafraziramo dokazanu vođu Doli Parton: Ako vaši postupci inspirišu druge da više sanjaju, nauče više, rade više i postanu više, vi ste pozitivan vođa koji daje energiju. Mnoge studije o pozitivnom liderstvu pokazuju da su lideri fokusirani na doprinos drugima znatno efikasniji od lidera fokusiranih na lična dostignuća i uspjeh. Njihove organizacije i zaposlenici su izvrsni.

Mogu li organizacije procvjetati s liderima koji troše energiju, a ne stvaraju? Naravno — kratkoročno. Ali empirijski dokazi su jasni da je pozitivna energija daleko efikasnija dugoročno. Vremenom, zaposleni postaju neskloni prema liderima koji obeshrabruju i iscrpljuju živote, a to nije šansa koju lideri mogu iskoristiti tokom Velike ostavke (kao ni, tvrdili bismo, u vremenima ekonomskog procvata). Ta heliotropna energija će se višestruko obnoviti i potaknuti fokus, povjerenje i iskreno ulaganje u vaše ciljeve. Vaši zaposleni će se okrenuti prema suncu.

O Autoru
manager.ba