Dobra posjećenost Mostaru za doček Nove godine mogla se naslutiti. Internetski prodajni kanali cijene smještaja dizali i za čak 200% više od cijena u srcu sezone. No, je li smisao turizma samo u dobroj posjećenosti?
Piše: Bojan Šunjić, Manager.ba
Lokalne vlasti hvale se posjećenošću i brojkama dočeka Nove godine u Mostaru. Neki spominju dva ili tri, neki sedam ili osam desetaka tisuća, ali svi se slažu - nikada više gostiju u Gradu i nikada više ljudi na javnom dočeku.
Dobre brojke mogle su se naslutiti i prije same Nove godine.
Ulaganja u infrastrukturu i sadržaje
Internetski kanali prodaje smještaja poput Booking.com-a ili Air-bnba, posljednjih su godina donijeli ono što je mostarskom turizmu oduvijek nedostajalo - smještajne kapacitete. Ponuda turističkih "kreveta" prije pet godina i danas jednostavno je neusporediva.
U međuvremenu, Mostar je spoznao, i počeo ubirati plodove dodatnih turističkih sadržaja onima od prelaska preko Staroga mosta ili skokova sa njega. Osim bižuterije iz uvoza, u staroj gradskoj jezgri turisti sada mogu naći više razloga za potrošiti novac. Hercegovačke proizvode, sve kvalitetniju gastronomsku ponudu - od lokalne hrane do sve boljih hercegovačkih vina. Pojavila su se nova odredišta u i uokolo grada od Parka Fortica do ferrata po okolnim brdima. Blagaj je postao sve bliži Gradu.
Ulagalo se i u vidljivu i nevidljivu infrastrukturu. Osim, novih malih privatnih hotela, Mostar pass-a i vinjeta za autobuse, počelo se s naplaćivanjem parkinga. U skoro svakoj trgovini i skoro svakom restoranu može se platiti karticom. Putnici s električnim automobilima imaju gdje napuniti svoja vozila. Benzinske crpke sve su opskrbljenije.
Plodovi svih tih promjena vidljivi su bili i ljetos, u srcu sezone. Nedostajao je, priželjkivao se, čekao se njen nastavak.
Cijene šokirale domaćine, turiste očigledno nisu
Gradske su vlasti razvidno pripremale adventske događaje i Novu godinu ne samo kao sadržaj za lokalni puk, nego sadržaj za turiste. Nisu skrivali kako očekuju turistički odmak ove godine.
Grad je odriješio kesu i osigurao atraktivnog izvođača. Organiziran je adventski festival za zagrijavanje. I dogodilo se.
Već u studenome, nakon objave zabavljača na dočeku, smještajni kapaciteti počeli su primati rezervacije. Toliko naglo i masovno da su internetski prodajni kanali cijene smještaja dizali i za čak 200% više od cijena u srcu sezone. Cijena najma dvokrevetne sobe s kupatilom bez doručka u privatnom smještaju prodavala se početkom prosinca za više od 100 eura po noći. Sve je prodano.
Došla je "očekivana" i donijela...
Već u petak počeli su masovno pristizati gosti, turisti, ponajviše iz susjedstva, iz pečalbe, pa onda i Bosne i Hercegovine. U subotu je većina već stigla i smjestila se. Grad je vjerojatno oborio rekord dnevnog prometa u ugostiteljstvu. Nedjelja je već najavila probleme.
Većina restorana u Mostaru nije radila na Staru godinu. Trgovine nisu radile jer ne smiju nedjeljom. Nisu radile ni pekare. Ako već nisu ponijeli hranu sa sobom, turisti su bili u problemu. Teško kako bi kapaciteti adventskog festivala sami mogli nahraniti spomenute desetke tisuća ljudi.
Ali... ma tko te pita za pristojan obrok na Staru godinu bitan je provod, pozitivna energija i veselje. I dogodilo se. Ogromna količina pozitivne energije osjetila se te noći. Na sve strane.
Došao je i "dan poslije"
I dok su se, ne baš naspavani, mnogi i mamurni, i Mostarci i gosti, u ponedjeljak ujutro budili iz veseloga sna, dočekao ih je neočekivan uteg. Restorani u Mostaru mahom nisu radili. Većina Ćevabdžinica, buregdžinica, fast foodova... nisu radili. Trgovine nisu radile. Na benzinskim se crpkama čekalo u dugim redovima. Ne za gorivo nego komadić bilo kakve hrane ako se ikako može naći.
U tri neradna dana, od nedjelje do srijede, stotine tisuća lokalnih specijaliteta, porcija ćevapčića, pita, boca vina, sokova... ostali su neprodani. Ako izuzmemo kućice i ugostitelje na adventskom festivalu i iznajmljivače smještaja, silni "doprinos gospodarstvu Mostara", kako su se hvalili iz Gradske uprave, događao se izgleda samo do subote uvečer. U nedjelju, ponedjeljak i utorak većina ga nije ni vidjela ni osjetila.
Pesimisti se, s pravom, pitaju je li Mostar propustio dočekom nove godine "doprinijeti gospodarstvu" znatno više? Je li se mogla izbjeći neradna nedjelja i Mostar, poput Splita, proglasiti neradne dane festivalskim danima bez zabrane rada pojedinim trgovinama?
Optimisti, i oni s pravom, razmišljaju kako Stara godina ne pada na "zabranjenu" nedjelju baš često.
Ove se godine Nova godina dogodila Mostaru. Donijela je dosta veseloga i dobroga, nekima i "doprinijela". Za one kojima nije, za one koji žele "doprinijeti" i ostalima ostaje punih dvanaest mjeseci za pripremu slijedeće. Svaki gost koji je ove godine bio u Mostaru postat će trajno vrijedan samo ako se vrati i iduće. Na Gradu je, boljom ga pripremom i dozvati.
Manager.ba