Sa prodajom je lako. Vrijednost prodaje je u količini prodaje. Ako radiš u prodaji, onda što više prodaš to više vrijediš. Dakle, vrlo je jednostavno odrediti vrijednost odjela prodaje. Jednostavno mjerimo koliko je prodano u jedinici vremena, usporedimo to sa nekim standardom i to je doprinos koje pojedinac ili tim doprinosi.
Da li je i sa nabavom tako - što više nabaviš proizvoda i sirovina to više vrijediš? Ne ide baš tako. Sa nabavom je nešto kompliciranije. Kako onda odrediti vrijednost koju članovi timova nabave širom svijeta doprinose svojoj kompaniji?
• Neki kažu da je vrijednost nabave u tome koliko uštediš. Dakle, što manje kupuješ - više štediš i više vrijediš. Međutim, to me podsjeća na onu priču o seljaku koji je učio magarca da ne jede i taman kad ga je naučio - magarac je uginuo. Očito nije sve u tome da manje potrošiš, nego da pametnije potrošiš.
• Drugi kažu da je vrijednost nabave u tome da je za nabavu (a neki tu još dodaju i logistiku) najbolje kada se ne zna da ona uopće postoji. Jer ako se o nabavi ne priča na sastancima i kolegijima, znači da nema problema. Da li je to baš tako i da li su problemi samo problemi ili nam oni omogućavaju da iz nekih propusta nešto novo naučimo ili čak primijetimo neke nove trendove koji se događaju na tržištu?
• Treći su opet oni koji pokušavaju razmišljati lean pa kažu da treba pitati kupca i vidjeti što on želi i tada nabava to treba nabaviti. Ovo razmišljanje nije loše, ali ponekad je teško za djelatnika u nabavi vidjeti kupca i pretpostaviti njegove želje, jer je nabava dalje niz lanac opskrbe i signale kupca vidi prekasno.
• Jedna struja zastupa onu staru krilaticu "Prava roba, u pravoj količini, na pravom mjestu, u pravoj kvaliteti, i u pravo vrijeme (neki dodaju i pravu cijenu)". Ni taj razlog nije loš, ali je možda preopćenit.
Zapravo je prava istina da su svi ovi odgovori pomalo točni i zato je stvar sa nabavom toliko kompleksna. Dakle, nabava je odgovorna da nabavi onu robu koju kupac želi i to kada on to želi, ali pritom mora voditi računa o profitu i naručiti po cijeni koja je povoljna. Istodobno, nabava radi sa dosta ograničenim budžetom zbog stisnutog cash-flowa. Dosta često ovi konfliktni ciljevi uzrokuju probleme i konflikte u kompanijama.
Iako stvar izgleda komplicirana, zapravo je jednostavna - treba definirati pravu narudžbu koja će objediniti dva osnovna elementa:
• proces nabave koji će uzeti u obzir sve navedene elemente i zahtjeve i
• količinu narudžbe koja će zadovoljiti ove kriterije.