SUPPLY CHAIN MANAGEMENT
Kako mrtve zalihe pretvoriti u gotovinu? (1. dio)
Antonio Zrilić Prodaja i menadžment 28 lipnja, 2018

U jednom od prethodnih nastavaka ovog serijala prikazali smo primjer poduzeća koje je u jednom trenutku imalo preko 40% mrtvih zaliha u ukupnoj strukturi zaliha. Bitna je i definicija mrtvih zaliha. Svako poduzeće može donijeti vlastitu definiciju, ali može se generalno uzeti da su mrtve zalihe one koje se nisu pokrenule više od godinu dana (drugim riječima imaju koeficijent obrtaja – nula).

U tom istom članku napomenuli smo i da je jedna od najvažnijih stvari upravljanja nekurentnim zalihama, redovno rješavanje istih. U slučaju da ih se ne rješavate redovito, ali i u slučaju da to radite, dogodit će se iz razno-raznih razloga da se nekurentne (odnosno „mrtve“) zalihe pojave. I to je normalna situacija i moramo se uhvatiti s njom u koštac i riješiti je najbolje što možemo. 

Dakle, ako promatrate povećanje svojih nekurentnih zaliha i osjećate se bespomoćno, u ovom i sljedećem broju ćemo vam predstaviti deset ideja kako bi vam pomogli da ih započnete pretvarati u gotovinu. 

1. Strpljenje i upornost 

U ovoj situaciji se niste našli preko noći, pa niti ne možete izaći iz nje preko noći. Pojava mrtvih zaliha često dolazi zajedno sa problemima u novčanom tijeku („Cash-flow“), i instinkt će vam nalagati traženje brzog rješenja. Međutim, rješenje se nalazi u upornom, neprekidnom trudu, koji će onda pružiti konzistentnost rezultata. Učimo se od mudrog ratnika Sun Tzua: “Planiraj ono što je komplicirano dok je još jednostavno. Čini ono što je veliko dok je još malo. Najteže stvari na svijetu moraju biti učinjene dok su još lake. Najveće stvari na svijetu moraju biti učinjene dok su još male.  Mudraci nikada ne čine ono što je veliko i zato tu veličinu mogu postići.” Prvi i najvažniji korak je uspostavljanje razumnih, dostižnih očekivanja koja su moguća u određenom vremenskom razdoblju. A drugo, isto tako važno je da se radi puno malih koraka kao što kažu i kaizen principi – kontinuirano poboljšanje.

2. Zaustavite krvarenje

Postoje brojni mogući uzroci za kontinuirano taloženje „mrtvih“ zaliha. Ako možete identificirati uzroke pojave tih zaliha i ukloniti ih, učinite to. Kao što kirurzi kada im na stol dođe unesrećenik najprije pokušavaju zaustaviti krvarenje jer ako to ne učine brzo, uskoro neće imati pacijenta. I Vi, dakle, ukoliko vidite da u Vašim procesima nešto nije u redu i da se zalihe konstantno povećavaju, odnosno više ih ulazi nego što ih izlazi, trebate najprije ustanoviti zašto se to događa. Ukoliko to ne učinite brzo, Vaš će posao na rješavanju nekurentnih zaliha sličiti sizifovom poslu – taman kada mislite da ste se riješili jednih „mrtvih zaliha“ u međuvremenu su se nataložile druge. U jednom od sljedećih nastavaka ćemo detaljno govoriti o tome kako pronaći prave uzroke prevelikih zaliha i koje se metode za to mogu koristiti.

Međutim, postoji mogućnost da se niste u stanju sami uhvatiti u koštac sa ovim problemom. Naime, da jeste, vjerojatno biste već riješili uzroke mrtvih zaliha, kada su one bile mnogo manji problem. Kolikogod se ovaj problem u ovom trenutku činio velik ne smijete dozvoliti da Vas on paralizira. I da dok rješavate taj problem, neki drugi ostane zanemaren, ili da Vaše prodajne aktivnosti zbog toga trpe. Bitno je da prepoznate i priznate ovu činjenicu jasno i trezveno, te potražite profesionalnu stručnu pomoć, koja može pomoći da se zaustavi krvarenje. Tvrtka Logiko već godinama pomaže tvrtkama u takvim i sličnim izazovima naročito otkako je stigla recesija. 

3. Mogu li ih vratiti? 

Svi možemo posvjedočiti da smo puno puta propustili učiniti ovaj korak iz čiste lijenosti ili zbog straha od komplikacija (neugodnosti sa dobavljačem, organizacija transporta, komplicirane carinske procedure i dodatnih troškova). Međutim, ako je zanemarimo kada je još mala, ova zvijer („mrtve zalihe“) nam se kasnije vraća sa puno većom snagom i obujmom. Sjetimo se što nam je poručio Sun Tzu.... Dakle, da li možete vratiti zalihe koje Vam ne trebaju? Nikada nećete saznati ako ne pitate. A ako pitate čvrsto i strukturirate vaš zahtjev kao win/win prijedlog, većina će dobavljača nerado odgovoriti sa "Ne". Što vrijedno možete ponuditi dobavljaču u zamjenu za njegovu pomoć? Vašu novu narudžbu možda. Probnu narudžbu za onaj novi proizvod ili program Vašeg dobavljača. Možda povećani udio u vašem poslovanju. Otvorite dijalog, pokažite Vašem dobavljaču zalihe na kojima sjedite – možda oni imaju „outlet“ prodavaonice koje ih mogu prodati ili imaju nekog drugog distributera koji bi želio nabaviti jeftinije baš tu robu. Budite jasni da je ovaj Vaš zahtjev jednokratan, a ne dio nove standardne operativne procedure (SOP-a). Možda je najbolje što oni mogu dati, poseban popust za rasprodaju, ili dodatni popust pri sljedećoj narudžbi. Ovo u svakom slučaju može pomoći oko poboljšanja novčanog tijeka.

Nastavak u narednoj kolumni...

Antonio Zrilić

Autor opis: 
Osnivač tvrtke Logiko d.o.o. Ekspert za optimizaciju procesa u Supply Chain Managementu (logistika, nabava i proizvodnja). Kompanijama pomaže da unaprijede profitabilnost, rast i cash-flow. Autor je knjige "Upravljanje zalihama u šest koraka".
Slika autora: 
O Autoru
Antonio Zrilić
Video
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo
DAN KARIJERA ZŠEM-a
Individualnim pristupom studentima, stvaramo ohrabrene mlade intelektualce