EMA BADŽAK
UPOZNAJTE MOSTARKU KOJA JE SVAKODNEVNO HRANILA NATO BAZU: Naporan rad je jedino što se isplati
Manager.ba BiH 17 srpnja, 2019
Izvor fotografije:
Ema Badžak - privatna zbirka

Gošća Kluba menadžera je Ema Badžak, vlasnica restorana "MM" u Mostaru i vlasnica i direktorica firme MM D.O.O u Mostaru.

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Svi znamo koliko volimo bitne, ali i obične trenutke podijeliti sa dragim ljudima u dobrom restoranu sa dobrom hranom i pićem.

Ali rijetko se pitamo, tko su ljudi koji stoje iza tih malih tvornica hrane.

Kažu da su ugostitelji posebna vrsta ljudi, jer svakodnevno voditi veliki broj ljudi da bi gosti bili zadovoljni je poput vođenja male vojske.

Mi donosimo intervju sa jednom posebnom ugostiteljicom.

Kako posebnom, saznajte u nastavku.

 

Ja sam Ema Badžak, vlasnica Restorana "MM" u Mostaru , a od početka ove godine vlasnica i direktorica firme MM D.O.O u Mostaru.

Predsjednica sam Skupštine Udruženja LINk, članica Upravnog odbora Turističkog Klastera Hercegovina.

30 i više godina bavim se ugostiteljstvom i turizmom.

 

1. Kad ste shvatili da želite ući u svijet ugostiteljstva?

Moj prvi posao je bio u računovodstvu nekadašnjeg giganta "SOKO" u Mostaru.

Radila sam nepunih osam godina, u to vrijeme u dobro stabilnoj firmi sa redovnim primanjima i svim beneficijama državnog posla.

Moj adrenalin nije više dozvoljavao da sjedim u kancelariji i radim uredski posao.

Uzela sam radnu knjižicu i krenula u svijet privatnog biznisa.

Mnogi su se čudili mom potezu i tada kao i danas vrijedi mišljenje da ne treba napustati komfort zonu (mjesto gdje si siguran i bez briga).

Ali mene to nije ispunjavalo.

Znala sam da mogu mnogo više i bolje napraviti u svijetu biznisa gdje možeš svojoj mašti i kreativnosti dati na volju.

Porodica Badžak se dugo godina bavila uzgojem vinove loze, proizvodnjom vina i rakije, ugostiteljstvom... tako da smo ja i moj suprug nastavili taj biznis.  

Do početka 1990.-e godine imali smo svoj restoran "ADA" na Buni i jos dva manja ugostiteljska objekta.

U periodu do 2000. godine radili smo velike poslove: cateringe, evente za državne strukture.

Ugostili smo mnogo državnika, političara: Košnik, Alija Izetbegović, Franjo Tuđman, predsjednik Demirel, Haris Silajdžić, Kinkel, Đukanović i mnogi drugi.

U istom tom periodu imali smo još par svojih restorana u gradu Mostaru.

Bili smo poput male tvornicee koja je zapošljavala mnogo radnika. 

 

2. Jedna od najzanimljivijih crtica iz Vašeg bogatog poduzetničkog života je NATO baza u Mostaru gdje ste hranili vojnike. Možete li našim čitateljima malo pobliže opisati tu epizodu?

Možda najzanimljivija epizoda u mom bogatom poduzetničkom životu je upravo bilo otvaranje restorana u NATO bazi na mostarskom aerodromu.

Na raspisani natječaj za otvaranje restorana prijavilo se 18 firmi.  

Bilo je tu mnogo zvučnih imena potencijalnih kandidata, svi sa istom željom.

Procedura prijave i odabira najboljeg trajala je mjesecima.

Trebalo je ispoštovati sve oštre kriterije NATO baze.

Od 18 kandidata, mi smo bili ti kojima je pripala čast da sa francuskim generalom potpišemo ugovor.

Tom prilikom nam je priopćeno da smo bili jedini bez "packe" u imenu i poslovanju.  

Pravila su bila rigorozna i za nas i sve zaposlenike i trebali su se ispoštovati do kraja.

U poslovanju je bila dozvoljena jedna greška, drugi put opomena, treći put napuštate bazu bez obzira na sve uloženo.

Nikad nismo znali kad ce doći njihove kontrole, sanitarne inspekcije.

Uvijek je sve moralo biti po propisanim standardima.

Svaki artikal odložen u komoru morao je na sebi imati datum kad je odložen i do kada je rok trajanja.

Posebno je bila pripremnica za povrće,  posebno radionica za meso, termički dio, praonica za crno posuđe, posebno linija za bijelo posuđe, vešeraj.

Svi zaposlenici su imali svoje kabine za presvlačenje, tuš kabine.  

Tada su u bazi bili vojnici iz Francuske, Italije, Njemačke, Marokanci, tako da smo imali na jelovniku osim naše zastupljene i njihove kuhinje.  

Bili smo jedini civilni restoran "LA MECHTA " u NATO bazi od njenog otvaranja do zadnjeg dana kada su snage SFORA napustile Mostar.

Za sve nas je to bilo veliko iskustvo.

Posebno sam sretna što smo dokazali i sebi i drugima da možemo i znamo ispoštovati pravila i standarde, sve propise i zadatke koji su bili pred nama svih osam godina provedenih u NATO bazi.

 

 

3. Kakva je ugostiteljska klima u BiH, što bi Vam olakšalo poslovanje?

Što se tiče ugostiteljske klime u BiH, sve bi moglo biti puno bolje.

Nedavno sam bila na jednom studijskom putovanju u Istri gdje su nam domaćini prezentirali na koji način su oni krenuli u razvoj regije.

Za isti stol 1994. godine su sjeli predstavnici Turističke zajednice, predstavnici vlasti i privatnog sektora i napravili strategiju razvoja turizma.  

Smanjili su kamate u dogovoru sa bankama, propisali standarde za sve ugostitelje, radili na oživljavanju sela, vraćanju stanovništva, uzgoju maslina, vinove loze, smještajnih kapaciteta.

Od svega su uspjeli napraviti  brend.

Kod nas u BiH sve vezano za turizam se stihijski događa umjesto planski.

Ovih dan svjedoci smo u zemljama okruženja poput Grčke, Austrije, Poljske rade na smanjenju stope PDV-a za sve turističke djelatnike kako bi bili konkurentniji sa svojom ponudom i privukli što više turista.  

Moramo mjenjati svijest i percepciju o zanimanjima u turizmu i ugostiteljstvu.

Turizam je rastuća grana privrede na ovim prostorima.

Naša ponuda i potražnja često nije u adekvatnom omjeru.

Samo sa obrazovanim kadrom možemo se pozicionirati na trzištu.

Gastronomija dobiva sve više na značaju u stručnom i naučnom smislu, te samim tim i potražnja za obrazovanim kadrom iz dana u dan je sve veća.

Neophodno je uvijek imati snažne i dobre temelje kako bismo mogli preuzeti najbolje svjetske prakse, ali i u njih unijeti svoje lokalno iskustvo.

 

 

4. Što su tri najvažnije stvari, odnosno pouke koje ste naučili iz dosadašnjeg rada?

  1. Možete imati nevjerovatnu inteligenciju, možete imati veze, prilike vam mogu padati sa neba, ali na kraju naporan rad je istinska, trajna karakteristika uspješnih ljudi.
  2. Ukazati povjerenje svom timu (ljudima sa kojima radiš) - mi smo kao nogometni tim.
  3. Iskrenost je najbolja politika, ostati dosljedan sebi, svojim principima, ostati čovjek.

 

 

5. Tko su Vam uzori u biznisu?

Jamie Oliver i Ana Roš.

 

6. Na što ste najviše ponosni u svojemu životu?

Na svoju porodicu.

Moja djeca su moj najveći uspjeh.

Kćerka je magistrica prava, a sin diplomirani arhitekt, koji je studirao u Beču, gdje je ostao živjeti i raditi.

 

 

7. Možete li nam preporučiti najdražu knjigu?

Alkemičar, Paulo Coelho.

 

8. Gdje vidite sebe i Vaš biznis za 10 godina?

U svom Restoranu "MM" pokušavam sve ove godine sačuvati našu autohtonu kuhinju, hranu koju su spravljale naše mame i bake, hranu na kojoj smo se mi odgojili.

Sve što mogu otkupiti od naših vrijednih žena a naše je domaće, uvijek to radim sa zadovoljstvom.

Naše smokvare, baklave putuju širom svijeta.

Moji planovi su u skorijoj budućnosti na svom imanju na Buni pokrenuti hipodronsku proizvodnju organskog povrća koje bi plasirala kroz svoj restoran.

Otvoriti novu liniju za vegane, vegetarijance i gluten free prehranu.

Tako da će naši gosti na trpezi imati zdravu hranu i mi zaokružujemo proces od polja do stola.

 

 

9. Koja je za Vas definicija uspješnog menadžera?

Uspješan menadžer je dobro organizirana osoba, odlučna, inteligentna i kompetentna.

Treba posjedovati vještinu ophođenja sa ljudima i sposobnost motiviranja suradnika.

Inovativnost i kreativnost su također osobine koje krase menadžera ukoliko zaista zeli da bude uspješan u poslu kojim se bavi.