MARIJA ŠARIĆ, NARCIS
Ako imate plan i imate znanje - usudite se
BiH 24 travnja, 2024

Hobi, počet još davnih 90-ih godina prošlog stoljeća, obitelj Šarić pretvorila je kroz S.O.R. Narcis u poziv na bazi sakupljanja, proizvodnje i obrade prirodnog, ljekovitog, bilja. Pokretanje prirodne parfemistike bila je životna avantura, u koju je obitelj unijela puno rada i ljubavi. 

 

O poslovnom putu i njegovom nastavku za Klub menadžera razgovarali smo s Marijom Majom Šarić, studenticom Sveučilišta u Mostaru i dijelom ove uspješne i zanimljive obiteljske poslovne priče protkane tradicijom podneblja, znanjem, voljom i beskrajnom znatiželjom otkrivanja novog i boljega.     

 

Kako je sve počelo, zašto baš taj "biznis" 

Sve je počelo iz ljubavi i iz hobija. Mama je imala znanje naslijeđeno od predaka koji su se liječili biljem. Kod njih tableta nije postojala ni u rječniku. Prve smo kotlove nabavili iz znatiželje. Zanimala su nas eterična ulja, mirisi, razmišljali smo o osobnim potrebama. Sve se naglo "uozbiljilo" kada je stigla korona. Mi smo imali eterično ulje slatkog pelina, koje je antivirusno ulje. Prodali smo ogromne količine pripravaka što u obliku čaja, što u obliku tinkture, eteričnog ulja. Uvidjeli smo kako naš hobi i stvari koje volimo mogu biti profitabilni i tako smo krenuli.  

 

Obiteljska tvrtka nije više hobi, kako izgleda jedan "radni dan" vaše obitelji?

Naš radni dan je, jednom riječju, dinamičan, a raspored poslova ovisi o sezoni. U proljeće se sadi i pikuje, u kasnu jesen se bere, destilira... Rasporedimo se prema sklonostima, tko je u čemu umješniji. Brat od devet godina sa svojim ručicama će pikovati, odrasliji snažniji rade teže poslove. Sve poslove rasporedimo kako bi svi u kući bili aktivni. Svi smo predani našem biznisu.

 

 

Koliko originalnost i podneblje doprinose uspjehu vaših proizvoda?

Za naše je podneblje "malo reći" kako je prebogato biljem. Zbog hladnih zima i vrelih ljeta, biljke se moraju adaptirati i imaju veliku količinu eteričnih ulja. Rijetka su podneblja s tolikom koncentracijom eteričnog bilja i eteričnih ulja u njemu kao kod nas. 

 

Potiče li lokalna sredina poduzetništvo u vašem kraju. Koliko su obiteljski biznisi popularni?

Naša lokalna zajednica poznata je po potpori poduzetništvu. Ona je, međutim, više usmjerena na neke "opće" gospodarske grane poput stočarstva. Uzgoj poput našeg još nije prepoznat u propisima pa se ne može raspisati neki natječaj za potporu. Istovremeno, uzgoj eteričnog bilja se razvija i nadamo se kako će naći svoje mjesto u propisima, a tako se naći i natječaji za potpore. Iskreno, zbog prirode i dinamičnosti posla teško je i pratiti sve pozive za potporu.

 

Koliko pomaže udruživanje ili povezivanje malih proizvođača?

Mali poduzetnici mogu uspjeti jedino udruženi. Potražnja za ovakvom vrstom proizvoda izvan naše zemlje je ogromna. Kada bi se cijela zemlja bavila ovim biznisom ne bi mogli zadovoljiti tu potražnju. Kako bi iskoristili tu priliku mali poduzetnici moraju se udruživati kako bi jačali ponudu, 

 

Ima li vremena za sebe?
Uh. Svjesni smo kako moramo imati vremena za sebe. Ako ga nema, jednostavno se mora napraviti. Bez njega nismo osoba kakva možemo biti, a onda i proizvodi koje pravimo nisu kakvi mogu biti. Tu nema izgovora. 

 

Postoje li neki ciljevi za narednu godinu, za narednih pet...?

Naravno, svaka ozbiljna tvrtka mora imati ciljeve za narednih pet godina. Naš je na našem ranču pokrenuti ozbiljno edukativno obiteljsko gospodarstvo. Trenutno je na njemu radionica za izradu parfema, melema, sapuna. Nemamo mjesto za prenoćište i trebamo izgraditi novi objekt. Želja nam je gostima omogućiti obilazak i upoznavanje s procesom prerade eteričnog bilja, pravljenja prirodnih parfema. Također, organizirali bi i radionice pravljenja prirodnih melema i sapuna.   

 

 

Festival žetve

Potkraj srpnja, 27.7. organiziramo Festival žetve u Dabilu. Zamislili smo lijepo se zabaviti promovirajući običaje Hercegovine. 

Festival je nastao iz ideje odati priznanje zimici koja je bila jedan od osnovnih alata za preživljavanje. Kad kažemo alata mislimo na njenu prehrambenu vrijednost, građevinsku vrijednost (gradnji krovova), slamaricama koje su bile korištene umjesto madraca. Naši preci su je uzgajali na škrtoj zemlji, a na dubljim oranicama krumpir. 

Festival namjerava okupiti one koji znaju i one koji se žele naučiti žeti. Organizirat će se natjecanje timova od po troje, dva člana bi kosila, a treći vezao ručice. Uz natjecanje ćemo predstaviti tradicionalnu hranu koju su naši preci donosili za užinu težacima. Pura i lučnica, pite, čorbe sa suhim mesom, ražev kruh, uštipke...

 

 

Kako ohrabriti mlade na poduzetništvo?

Jednostavan savjet je - jednostavno počnite - nemojte se bojati! Lako neće biti, ali ako sad počnete za pet će godina biti nešto, a ako ne počnete neće biti ništa. Još ako imate plan i imate znanje, usudite se, počnite malim koracima i postignut ćete nešto. 

 

Postoji li neki proizvod kojeg posebno voliš i "hvališ"?

Naši proizvodi su specifični, s određenom pojedinačnom svrhom. Imamo prirodnu hidratantnu kremu koja obnavlja teksturu kože, a s druge strane  imamo tinkturu od slatkog pelina koja je antivirusna i anti gljivična, jača imunitet, pomaže kod želučanih tegoba... Svaki naš proizvod napravljen je od prirodnih sastojaka, od obranog i prirodno sušenog bilja. Destilirana ulja su pomno komponirana. Za svaki proizvod koji izlazi iz naše radnje znamo koliko je truda, koliko je pažnje uloženo u njega, razmišljanja, planiranja, pakiranja... Ponosni smo na svaki naš proizvod i nema smisla izdvajati nijedan.  

 

B.Š. | Manager.ba


  

 

Najnovije vijesti
Video
Željko Kiauta, poduzetnik iz Francuske
Od nogometnih škola Veleža i Lyona do platforme Sportiw
DAVORIN VIDAČKOVIĆ, GUMA M
Izazov je i užitak voditi tvrtku simbol automobilske branše
IVICA SIVRIĆ, REDAH
Javni sektor je često u sukobu umjesto u partnerstvu s privatnim
Savjeti