MARKETING
Marketing novoosnovanih poduzeća – greške i savjeti
Manager.ba BiH 05 veljače, 2018

Nova preduzeća i novi poslovni poduhvati suočavaju se sa mnogobrojnim izazovima tijekom početnog perioda, prije svega potrebno je riješiti administrativne probleme, financirati početna ulaganja, uspostaviti logistiku i infrastrukturu i riješiti sva pitanja ljudskih resursa. Mnogo pitanja, mnogo posla i mnogo odluka, iako novo preduzeće još nije počelo ni sa radom, ni sa proizvodnjom, ni sa prodajom.

Nakon rješavanja svih tih pitanja tokom faze pripreme i pokretanja posla, postavlja se novo pitanje, pitanje koje će determinisati pravac i kretanje preduzeća, definisati ključne kupce i kanale prodaje ali i odrediti način predstavljanja kompanije, proizvoda (usluga) ka vani - naravno riječ je o marketingu.

Shodno činjenici da nova preduzeća imaju vrlo često vrlo visoka kapitalna/inicijalna ulaganja, vrlo malo novca u budžetu ostane za potrebe oglašavanja, promocije i ostalih elemenata marketing mix-a. Iako je novca malo, vremena još manje, a kupaca još uvijek nemamo, potrebno je biti vrlo kreativan, otvoren za nove ideje i za „out-of-the-box thinking“ ukoliko se kompanija želi početi predstavljati potencijalnim kupcima i klijentima.

Postoji mnogo teorema, savjeta, „top-listi“ i listing-a o tome kako i na koji način nova preduzeća mogu i moraju investirati skromne i ograničene marketinške resurse, mnogi savjeti su se pokazali netačnim, nepravilnim i vrlo često nepotrebnim, jer iziskuju mnogo više nego što ultimativno daju, iako se možda čine logičnim rješenjima. Greške koje se najčešće dešavaju jesu povezane sa netačnim „targetiranjem“ ključnim masa (potencijalnim kupaca – potrošača), koncentracijom raspoloživih resursa na uži broj kanala (jedan ili dva marketing kanala), ili nestručno, statično (ne-kreativno) i generično vođenje marketinškh kampanja.

Dok su prva dva razloga logističkog karaktera, i mogu se riješiti kroz dodatnu edukaciju, praćenje standardnih industrijskih postulata, ili praćenje konkurencije, posljednji razlog je lične prirode i odnosi se na sposobnost poduzetnika (koji najčešće vodi marketing kampanje) da kreira, vodi i prati i konktrolira kampanju i njene razultate. Vrlo često, ovo je razlog koji dovodi do potrošnje kompletnog marketing budžeta bez ikakvih rezultata.

Za najbolje efekte i rezultate najbolje bi bilo rasporediti marketing budžet na nekoliko segmenata. Jedan od primjera i prijedloga raspoređivanja resursa odvojenih za marketing i promociju je sljedeći: 30% ukupnog budžeta uložiti u kanale kao što su Google Adwords ili Facebook. Kako bi ovi kanali dali rezultate, imali efekta i pomogli nam u donošenju odluka i razvijanju strategija, moramo imati web stranicu, FB stranicu i određene načine prikupljanja i spremanja podataka do kojih, kroz kampanje, dođemo. 

20% ukupnog budžeta uložiti u reklamne letke, uzorke, plakate, prezentacije i ostale srodne aktivnosti koje će za rezultat imati tu prvu, inicijalnu kupovinu od strane kupaca.

20% ukupnog budžeta rasporediti na lokalne aktivnosti, koje će Vaš posao / biznis učiniti prepoznatljivim na užem regionalnom području. Ovdje kao primjer možemo navestii zakup prostora na lokalnom  radio emiteru, zakup reklame na lokalnom internet portalu, PR tekstovi i sl.

30% ukupnog budžeta ostavite za korištenje kroz kupone, nagradne igre, poklone i slične aktivnosti, koje će početi vid „pozitivne“ priče koja će se vezati za Vaš posao, i shodno tome, generisati prve kupce koje ćete vremenom (a uz ovakav pristup mnogo lakše) pretvoriti u lojalne.

Haris Babić, diplomirani ekonomist

Povezani članci

1

2

Najnovije vijesti
Video
PREDRAG ČOVIĆ, PREMIJER ZHŽ
Vratite se ovdje
Berislav Marszalek, Entrio
Imamo ljude koji strastveno rade...
februar 2024
ASA Bolnica Sarajevo